Veiledning til pedagoger om ervervet hjerneskade (EHS)

Ressursperm til pedagoger eller andre fagpersoner som har ansvar for barn og unge med ervervet hjerneskade

Fakta og tilgjengelighet

Omslag viser jente blåse på løvetann

Kategori: Ervervet hjerneskade, Bøker/hefter, Veiledere, Bokmål, Tidlig innsats

Språk: Norsk bokmål

Pris: 250 kroner

Størrelse: 196 sider

Format: PDF

Utgiver: Original fra Brock University og Ontario Brain Injury Association, oversatt til Norsk av Statped

En ervervet hjerneskade er en skade på hjernen som ikke er medfødt. Ervervede hjerneskader skyldes ulykker eller sykdom som inntreffer etter at barnet først har hatt en normal utvikling. Heldigvis er målgruppen på landsbasis lavfrekvent, men konsekvensene for barnet og familien kan bli alvorlige. Mange barn trenger derfor å få tilrettelagt opplæringssituasjonen sin.

Ressurspermen er ment å være en kilde til kunnskap og inspirasjon til lærere eller andre fagpersoner som møter et av disse barna i barnehage eller skole. Heftet har innledningsvis en teoretisk del, men hovedfokus er på praksis.

Hvordan fungerer hjernen vår og hva skjer med den når det oppstår en skade?
Hva er forskjell på generelle lærevansker og lærevansker etter ervervet hjerneskade?
Hvilke spesielle utfordringer møter vi når vi skal tilrettelegge på barnets læringsarena?
Hvilke metoder og strategier kan være gode å bruke i arbeidet?
Hvor kan du som pedagog hente hjelp fra andre fagpersoner rundt barnet?
Hvordan skal vi få til et godt samarbeid mellom hjem og skole?

Ressurspermen er et resultat av et studiebesøk ved Brock University og Ontario Brain Injury Association i Canada i desember 2012. Originalens tittel er: «Educating Educators About ABI: Resource Binder». Oversettelsen er gjort av fagavdeling ervervet hjerneskade (EHS) i Statped sørøst.