Mine tegn: Babyboka

Når foreldre bruker håndtegn i kommunikasjon med babyen, får barnet en bedre språkforståelse og et bedre ordforråd, viser forskning. For barn med forsinket språkutvikling kan tegn være et nyttig redskap for å forstå og uttrykke seg. «Mine tegn: Babyboka» består av av en bok og en film (link i boka) og skal være en hjelp på veien for foreldre, førskolelærere og andre.

Fakta og tilgjengelighet

Voksen og barn som kommuniserer sammen ved hjelp av tegn-til-tale

Kategori: Språk/tale, Sammensatte lærevansker, Utviklingshemming, Spedbarn, Før skolealder, Bøker/hefter, DVD, Tidlig innsats, Tegn-til-tale, Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK), Lærevansker og utviklingshemming

Pris: 400 kroner

Format: bok

Utvikler: Statped

Boka og filmen gir en enkel innføring i de første tegnene og hvordan en kan jobbe videre. filmen viser hvordan tegnene gjøres og inneholder også to historier om familier som har gjort erfaringer med tegn-til-tale.

«Mine tegn: Babyboka» er laget først og fremst til dem som nylig har fått vite at barnet har en språkvanske, eller som har en risiko for forsinket språkutvikling. Materiellet er ment å være en hjelp for å komme i gang så tidlig som mulig med å bruke tegn som et hjelpemiddel. Men boka og filmen vil også kunne være et nyttig hjelpemiddel for alle foreldre som rett og slett har lyst til å berike barnets kommunikasjon og språk ved å bruke tegn.

Denne læringsressursen er en del av Mine tegn-serien som i alt består av:
«Mine tegn: Babyboka» handler om hvordan du kan jobbe med tegn i de første leveårene.
«Mine tegn i barnehagen» handler om hvordan du kan jobbe med tegn i førskolealder. 
«Mine tegn: Skolestart» er en videreføring med temaer knyttet til overgangen fra barnehage til skole. 

Denne læringsressursen er en del av Mine tegn-serien som i alt består av:

«Mine tegn: Babyboka» handler om hvordan du kan jobbe med tegn i de første leveårene.

«Mine tegn i barnehagen» handler om hvordan du kan jobbe med tegn i førskolealder. 

«Mine tegn: Skolestart» er en videreføring med temaer knyttet til overgangen fra barnehage til skole. 

  • Hva gjør man når barnet ikke begynner å snakke eller har en forsinket språkutvikling? Erfaring og forskning viser at bruk av tegn kan være en viktig støtte for barnets språkforståelse og et redskap slik at barnet selv kan uttrykke seg.  Det å komme i gang så tidlig som mulig med å bruke tegn som et hjelpemiddel kan være svært viktig overfor barn som har vansker med å utvikle språk og tale.

    Før et barn lærer å snakke er det naturlig å uttrykke seg ved hjelp av bevegelser, ansiktsuttrykk og naturlige tegn. Det viser seg at babyer som utvikler seg i et miljø der det brukes tegn, langt tidligere klarer å imitere tegn utført med hendene enn verbale ord utført med munnen.