Finn læringsressurser

Læremidler, verktøy, tilnærminger og teknologi for å tilrettelegge for utvikling og læring når barn, unge og voksne har særlige opplæringsbehov. Her kan du lese mer om teknologi i opplæringen.

Søk i læringsressurser

Viser 1 - 20 av 740 treff:

  • Hvordan kan en som rådgiver bidra til at lærere utvider sin handlingskompetanse på elever med ervervet hjerneskade?

    -Hadde jeg visst noe om dette før (Artikkel)

    Rådgiving overfor lærere med elever som har fått påført traumatiske hodeskader. Artikkelen handler om fire barn i alderen 9 -11 år som har vært utsatt for en traumatisk hodeskade. Den tar opp hvordan en som rådgiver kan bidra til at lærere kan utvide sin handlingskompetanse i arbeidet med disse elevene.

    • Kategori: Ervervet hjerneskade, Mellomtrinnet (5.-7.), Artikler
  • Et barn med munnbind foran munnen

    Barn og unge behandlet for hjernesvulst (Artikkel)

    Behandling av hjernesvulst består som oftest av en kombinasjon av kirurgi, cellegift og stråleterapi. Like etter hjemkomst fra sykehuset er barnet ofte medtatt, og det er mange behov som skal dekkes. Fysioterapeuter bør derfor reflektere over om det er nødvendig å sette i gang behandling da, eller om det kan vente til barnet blir friskere.

    • Kategori: Ervervet hjerneskade, Artikler
  • Eleven med ervervet hjerneskade (Veileder)

    Veilederen er for ansatte i opplæringssektoren som jobber med elever med en ervervet hjerneskade.
    • Kategori: Ervervet hjerneskade, Småtrinnet (1.-4.), Mellomtrinnet (5.-7.), Ungdomstrinnet, Videregående, Veiledere, Bokmål
    • Pris: Gratis
  • hjernen

    Elever operert for hjernesvulst : Utfordringer i skolehverdagen : En erfaringsdokumentasjon (Artikkel)

    Artikkel om hvordan det har gått med elever som har hatt hjernesvulstoperasjon(er), men som ikke hatt tilleggsbehandling.

    • Kategori: Ervervet hjerneskade, Småtrinnet (1.-4.), Mellomtrinnet (5.-7.), Ungdomstrinnet, Videregående, Artikler
  • En annen vei - om opplæring av elever med traumatisk hjerneskade (DVD) (DVD)

    «En annen vei - om opplæring av elever med traumatisk hjerneskade» er en DVD med flere korte tematiske filmer. De handler om skole og opplæring for elever med traumatisk hjerneskade.

    • Kategori: Ervervet hjerneskade, Småtrinnet (1.-4.), Mellomtrinnet (5.-7.), Ungdomstrinnet, Videregående, DVD
    • Pris: 150 kr
  • Erfaringsensomhet - praksisrefleksjoner fra arbeidet med skoleelever behandlet for hjernesvulst (Artikkel)

    Når slike elever ikke tar opp boka og begynner å arbeide, kan det skyldes at hjernefunksjoner som regulerer atferd, gjør at de ikke makter å komme i gang. Både elever og lærere kan trenge å reflektere rundt egen praksis. Artikkel av Anne Sofie Børresen, publisert i tekstsamlingen Læring i samspill.

    • Kategori: Ervervet hjerneskade, Småtrinnet (1.-4.), Mellomtrinnet (5.-7.), Ungdomstrinnet, Videregående, Artikler
  • Forholdet hjem–skole når et barn har vært utsatt for en hodeskade (Bok/hefte)

    Skole og hjem har viktige oppgaver i å rehabilitere elever med ervervet hjerneskade. Samarbeid mellom profesjonelle på skolen og foreldre som ofte er i krise etter barnas skade, er avgjørende for et effektivt og skreddersydd opplegg. 

    • Kategori: Ervervet hjerneskade, Småtrinnet (1.-4.), Mellomtrinnet (5.-7.), Ungdomstrinnet, Artikler
  • Fotokalenderen (App)

    Appen Fotokalenderen er en visuell kalender med bilde, lyd og video til støtte for hukommelse, kommunikasjon og forberedelser.

    • Kategori: Ervervet hjerneskade, Sammensatte lærevansker, Autismespekter, AD/HD, Før skolealder, Småtrinnet (1.-4.), Mellomtrinnet (5.-7.), Ungdomstrinnet, Videregående, Voksne, Apper/programvare, iOS, Struktur
    • Pris: Gratis
  • Har du slått hodet ditt? Informasjon til barn om lettere hodeskader

    Har du slått hodet ditt? Informasjon til barn om lette hodeskader (Bok/hefte)

    Hvis du får et slag i hodet, kan du få en lett hodeskade. Slaget kan føre til at du enten svimer av, blir svimmel eller får hodepine. Det tar vanligvis noen få dager før hjernen din blir bedre. Imens kan det hende at du blir litt søvnig og sliten, og du klarer kanskje ikke å gjøre alle ting så greit som før. Du kan godt si at hjernen din er søvnig og sliten.

    • Kategori: Ervervet hjerneskade, Før skolealder, Småtrinnet (1.-4.), Ungdomstrinnet, Bøker/hefter
  • Forside artikkelsamlingen Læring i samspill

    Hjernesvulst – et barn forteller (Artikkel)

    Fiktivt case om en gutt på 13 år og hans erfaringer med ervevervet hjerneskade.

    • Kategori: Ervervet hjerneskade, Småtrinnet (1.-4.), Mellomtrinnet (5.-7.), Ungdomstrinnet, Artikler
  • Utvikling av kommunikative ferdigheter er avhengig av måten vedkommende blir møtt og forstått.

    La meg se hva hun sier (Bok/hefte)

    Faktorer som innvirker på kommunikative ferdigheter etter en alvorlig hjerneskade. Masteroppgave (casestudium) skrevet av Anne Ekerbakke.

    • Kategori: Ervervet hjerneskade, Videregående, Voksne, Bøker/hefter
  • Forside med bilder av puslebrikker.

    Læring i samspill når en elev har hodeskade (Artikkel)

    Vitenskapelig og erfaringsbasert kunnskap om ervervet hjerneskade er et utgangspunkt for viten om læring og opplæring når en elev har skadet hodet. Artikkelsamling fra Statped.

    • Kategori: Ervervet hjerneskade, Før skolealder, Småtrinnet (1.-4.), Mellomtrinnet (5.-7.), Ungdomstrinnet, Videregående, Voksne, Artikler
  • Skjermdump video

    Motoriske funksjoner (Video)

    En ervervet hjerneskade kan gi motoriske og fysiske vansker. Dette forekommer ofte ved moderate og alvorlige traumatiske hjerneskader, og hjerneskader etter sykdommer.

    • Kategori: Ervervet hjerneskade, Filmer (video)
  • Nevropedagogikk som praksis for barn, unge og voksne med ervervet hjerneskade (Bok/hefte)

    Spesialpedagogisk kunnskap og kompetanse til en kommune om nevropedagogikk og læring for barn og unge med ervervet hjerneskade, samt rutiner for samarbeid mellom skole- og helsevesen. Prosjektrapport fra et kompetansehevingsprosjekt i Hammerfest kommune høsten 2008 og våren 2009.

    • Kategori: Ervervet hjerneskade, Bøker/hefter
  • Nevropedagogisk arbeid med elever behandlet for hjernesvulst (Artikkel)

    Tidlige tiltak når en lærer skal møte en elev som kommer tilbake til skolen etter behandling for hjernesvulst. Artikkel av Anna Kristin Tandsæther i tekstsamlingen «Læring i samspill».

    • Kategori: Ervervet hjerneskade, Småtrinnet (1.-4.), Mellomtrinnet (5.-7.), Ungdomstrinnet, Videregående
  • Nevropsykologiske vansker ved ervervet hjerneskade hos barn (Artikkel)

    Hvilke nevropsykologiske vanskene kan barn få etter en ervervet hjerneskade? Og hva er behovet for hjelp når de skal tilbake til skolen? Artikkelen beskriver hva George Prigatano sier om dette.

    • Kategori: Ervervet hjerneskade, Småtrinnet (1.-4.), Mellomtrinnet (5.-7.), Ungdomstrinnet, Artikler
  • Mølmen: Faktorer av betydning for livskvalitet; Barnet - indre faktorer - ytre faktorer

    Perspektiver på kroppslige erfaringer og opplevelser hos elever som har hatt svulst i hjernen (Bok/hefte)

    Selv om barn med hjernesvulst opplever til dels store endringer knyttet til kropp, rapporterer de at livskvaliteten deres er relativt god. Masteroppgave (casestudium) av Eva Mølmen.

    • Kategori: Ervervet hjerneskade, Småtrinnet (1.-4.), Mellomtrinnet (5.-7.), Ungdomstrinnet, Bøker/hefter
  • Skjermdump video bilde av Håvard Sørlie

    Prosesseringstempo (Video)

    Etter ervervede hjerneskader blir ofte hjernens evne til å prosessere informasjon redusert. Dette kan ha store konsekvenser for hvordan eleven tar til seg, bearbeider og produserer informasjon.

    • Kategori: Ervervet hjerneskade, Filmer (video)
  • Skjermdump video bilde av Anne Sofie Børresen

    Realistiske opplæringsmål (Video)

    Hva er realistiske opplæringsmål for elever med kognitiv svikt etter en ervervet hjerneskade?

    • Kategori: Ervervet hjerneskade, Småtrinnet (1.-4.), Mellomtrinnet (5.-7.), Ungdomstrinnet, Videregående, Filmer (video)
  • skjermdump video bilde av Annemarie Aarestrup

    Reguleringsfunksjoner (Video)

    Vansker med egenledelse, eller såkalte eksekutive funksjoner, forekommer hyppig etter ervervede hjerneskader. Det kan gi store utfordringer i opplæringssammenhenger.

    • Kategori: Ervervet hjerneskade, Filmer (video)