SpråkPussel base 1

Med puslebrikker og ordkort til tre ordklasser kan du leke med ordbilder og bygge språk.

Fakta og tilgjengelighet

Kategori: Sammensatte lærevansker, Utviklingshemming, Før skolealder, Småtrinnet (1.-4.), Mellomtrinnet (5.-7.), Konkret materiell, Konkrete spill, Konkretiseringsmateriell, Ord- og begrepsopplæring, Lærevansker og utviklingshemming, Statpeds ressurser

Pris: 780 kroner.

Utgiver: Statped

SpråkPussel base 1 inneholder:

  • Puslebrikker (34 stk: 16 røde, 9 blå og 9 oransje  + 6 start/stopp)
  • Klippeark (4 figurer, 2x8 følelseuttrykk, 22 ting)
  • Ordkort (52 kort til tre ordklasser, ni ulike farger)
klippedukker
Klippeark base 1
Pedagogisk bruk
Ved å arbeide med å bygge setninger og skrive med ord, skapes gode forutsetninger for et rikere og mer fullstendig språkbruk. Å fysisk sette sammen puslerammer til små setninger gir innsikt i hvordan språket er bygd opp og tydeliggjør språkets struktur. Å trene språk ved å bygge opp setninger med fargekodete ordkort på denne måten, følger Karlstadmodellen og Iréne Johanssons pedagogikk.
SpråkPusselkortene finnes i ni ulike farger
Hver farge tilsvarer en ordklasse i samsvar med Karlstadsmodellens pedagogikk. Hensikten er ikke at elevene skal lære seg de ulike ordklassene og hva de heter, men fagekodingen gir eleven en mulighet til å se strukturen i språket. På denne måten vil det være lettere å forstå hvordan ordene bygges sammen. Gjør det til en vane alltid å matche de ulike ordenes ordklasser med rett grammatisk farge og vær konsekvent.

Bakgrunn
SpråkPussel er produsert i samarbeid med Iréne Johansson som er Karlstadmodellens grunnlegger og Hatten forlaget i Sverige.

Norsk utgave er utgitt av Statped i samarbeid med Norsk Nettverk for Downs syndrom og med støtte fra Extrastiftelsen.

  • Ved å arbeide med å bygge setninger og skrive med ord, skapes gode forutsetninger for et rikere og mer fullstendig språkbruk. Å fysisk sette sammen puslerammer til små setninger gir innsikt i hvordan språket er bygd opp og tydeliggjør språkets struktur. Å trene språk ved å bygge opp setninger med fargekodete ordkort på denne måten, følger Karlstadmodellen og Iréne Johanssons pedagogikk.

  • Hver farge tilsvarer en ordklasse i samsvar med Karlstadsmodellens pedagogikk. Hensikten er ikke at elevene skal lære seg de ulike ordklassene og hva de heter, men fagekodingen gir eleven en mulighet til å se strukturen i språket. På denne måten vil det være lettere å forstå hvordan ordene bygges sammen. Gjør det til en vane alltid å matche de ulike ordenes ordklasser med rett grammatisk farge og vær konsekvent.

    Med de ulike kortene velger du selv ut hvilke kort du vil bruke. De svarte start- og stopp brikkene brukes for å markere at frasen begynner og slutter. Brikkene kommer også i grå, for de som ønsker det. Øverst i hver pusleramme er det en åpning der du enkelt skyver ned de ordkort/ordbilder du skal arbeide med.

    Du kan også lage egne ordkort. Hatten forlag har laget maler, som du kan skrive ut. Der kan du også finne andre tips om bruk av SpråkPussel.