Lulesamisk/Sørsamisk fonemtest

Lulesamisk/Sørsamisk fonemtest er en språklydsprøve som systematisk kartlegger barns språklyder.

Fakta og tilgjengelighet

Skjermdump av testens forside på begge språk.

Kategori: Språk/tale, Før skolealder, Kartleggingsmateriell, Lulesamisk, Sørsamisk

Språk: Lulesamisk, Sørsamisk

Format: Papirformat: Stimilibok/bildebok og skåringsark

Utvikler: Statped (Samisk spesialpedagogisk støtte (SEAD) og SLoT) Sametinget har ved å bevilge ressurser muliggjort å gjennomføre dette prosjektet.

Forfatter: Prosjektgruppe: Solvår Knutsen Turi, Tor Persen, Kirsten Wirkola ja Aasta Joma Granefjell.

Utgiver: Statped (2018)

Fonemtesen har dagligdagse ord som er forventet kjent for barn i denne aldersgruppen. Med denne testen er det også mulig å undersøke når et samiskspråklig barn behersker de enkelte lydene.

  • Skåringskjema har en veiledning med bruksanvisning samt tekstdokumenter. 
  • I bildeboka skal barnet benevne bildene. Hvis barnet har vansker med å benevne ordet som er på bildet, bør testleder hjelpe barnet å finne ordet.
  • Samisk fonemtest er lagd til hjelp for logopeder og andre som trenger verktøy for å analysere barnets språk. Ordene i testen er samlet slik at de skal dekke samiske konsonantfonemer i ordets begynnelse (initial posisjon), i midten (medial posisjon), og i slutten (final posisjon) slik at det kan teste ordets førstekonsonant, midtkonsonant eller sluttkonsonant.

    Fonologi er å utforske språklyder. Når vi jobber med fonologiske vansker, trenger vi begreper som hjelper for å forklare hvordan språklydene produseres, hvordan de klassifiseres og hvordan de fungerer. Derfor har vi tatt med en kortfattet ordforklaringsdel.

    Hvis barnet ikke selv klarer å finne ordet, sier testlederen ordet og ber barnet gjenta det. I skjema merkes hvilke ord barnet gjentar etter testlederen. Når barnet sier et ord feil, noteres barnets uttalemåte under «Barnet sier». Andre egenskaper kan skrives under «Merknader». Vi råder at testlederen tar opp tekstarbeidet for å ha mulighet i etterkant å kontrollere hva barnet virkelig sa.