Roboter i læring for elever med særlige behov

Roboter i læring for elever med særlige behov

Videoforelesning om hvordan roboter brukes i arbeidet rettet mot barn og unge med særlige behov for å støtte og utvikle deres læringskompetanse på forskjellige måter.

Fakta om video

Kategori: Videoforelesning, Teknologiutvikling

Språk: Dansk, norsk tekst.

Det viktige er, sammen med robotene, å skape et trygt, forutsigbart og gjenkjennelig undervisningsmiljø for elevene. Her kan de utvikle sin sosiale kompetanse og faglige ferdigheter innenfor nye rammer. Læringsroboten kan være en ny klassekamerat, eller for moro skyld en gjestelærer fra en annen planet, som understøtter, oppmuntrer og utvikler barn og unges kompetanser.

Rikke V. Risager har sin hovedkompetanse innen undervisning og sosiale roboter. Hun har jobbet spesielt med dette inn mot barn og unge med autismespekterforstyrrelser, ADHD og andre utviklingsforstyrrelser. Hennes fokus er å skape et trygt, rikt og inkluderende læringsmiljø. Hun ønsker å innføre det siste innen innovative robotløsninger i  skole- og helsevesen for å optimalisere, utvikle og forbedre disse områdene

Forelesningen ble holdt på SPOT 2015.