Grunnleggende ferdigheter i tegnspråk

Elever som får opplæring i og på tegnspråk, skal få samme forutsetninger for læring og utvikling som hørende barn. Derfor er det i tillegg til de fem grunnleggende ferdighetene definert tre grunnleggende ferdigheter i tegnspråk.

For tegnspråkbrukere er grunnleggende ferdigheter også i tegnspråk avgjørende for læring i alle fag og samtidig en forutsetning for at elevene skal kunne vise sin kompetanse.

Med utgangspunkt i opplæringsloven § 2-6 har Utdanningsdirektoratet utviklet et rammeverk for grunnleggende ferdigheter i tegnspråk. De tre ferdighetene er:

Dette kommer i tillegg til de fem grunnleggende ferdighetene digitale ferdigheter, muntlige ferdigheter, å kunne lese, å kunne regne og å kunne skrive.

Ferdighetene som kompetansemål i egne læreplaner

De grunnleggende ferdighetene i tegnspråk er integrert i kompetansemålene i læreplanene. Til opplæringsloven § 2-6 er det utarbeidet egne læreplaner i fagene

I hver læreplan er det en beskrivelse av hvordan grunnleggende ferdigheter i tegnspråk skal bidra til å utvikle elevenes kompetanse i faget, og hvordan disse ferdighetene er en del av denne kompetansen.

Digitale ferdigheter

Elever med hørselsnedsettelse har fordeler med å bruke digitale verktøy i kommunikasjon på tegnspråk. Digitale delferdigheter er derfor integrert i de tre grunnleggende ferdighetene for tegnspråk.

Kartlegging av lese- og skriveferdigheter

Kartleggingsmateriellet "På vei til å bli en god leser ..." er utarbeidet til bruk i før- og grunnskolen. Materiellet brukes til å kartlegge kommunikativ kompetanse og utvikling av lese- og skriveferdigheter hos døve og sterkt tunghørte barn og vil være til hjelp i planlegging av undervisningen.

Last ned materialet