Nedsatt hørsel og fysisk tilrettelegging

Fysisk tilrettelegging går ut på å redusere auditiv og visuell bakgrunnsstøy i undervisningsrommene.

All lyd som forstyrrer eller hindrer at barnet eller eleven oppfatter tale regnes som støy. Også lyder som normalthørende ikke opplever som forstyrrende kan være det for den som bruker høreapparat eller CI.

Hvordan redusere støy? 

Lyd- og lysforhold

Lyd- og lysforhold i omgivelsene påvirker mulighetene for å kommunisere uanstrengt når man har nedsatt hørsel. Skolen må være særlig oppmerksomme på slike forhold.

  • Bakgrunnsstøy (ventilatorer, vaskemaskiner som går, støy fra leker)
  • Blending og motlys
  • Belysningsstyrke
  • Etterklangstid
  • Lys på tavle og lærer
  • Plassering i forhold til vinduer, lærer, resten av elevgruppen
  • Visuell støy (bevegelser eller gjenstander som tar oppmerksomhet, rot eller andre forstyrrende synsinntrykk)

Les om krav til lyd- og lysforhold i helsedirektoratets veileder om miljørettet helsevern i barnehager og skoler.

Etterklang (ekko)

Alle rom har en etterklangstid, eller ekko. Dersom etterklangstiden er lang vil bakgrunnsstøyen i rommet dominere lydbildet og oppleves som «forgrunnsstøy». Det er derfor viktig å få målt etterklangstiden. Forskrift for tekniske krav til bygg (TEK 10) Lydkrav etter Norsk Standard

Universell utforming

Tilpasning av bygningens egenskaper, hører inn under emnet universell utforming. Det kan være nødvendig å få utredet og utbedret de fysiske forholdene i lokaler hvor hørselshemmede elever får opplæring.

Universell utforming og hørselsnedsettelser

Rett til gode fysiske læringsmiljø opplæringslovens §9A.

Tilrettelegge for varslinger

Personer med nedsatt hørsel har ofte vansker med å oppfatte ordinære varslinger – alarmer, dørklokker, telefonsignal, trafikklys og andre varsellyder. Derfor er det ofte behov for ytterligere tekniske hjelpemidler. Varslingsutstyr for personer med nedsatt hørsel er apparat hvor lydvarsling blir erstattet av blinklys og/eller en bærbar vibrator.

Se film om tilrettelegging for hørselshemmede elever