Dysleksi og universell utforming

Universell utforming vil si å gjøre noe tilgjengelig for alle. Det betyr å forme produkter og omgivelser slik at alle kan bruke de. Elever med dysleksi vil ha stor nytte av universell utforming.

De som strever med å lese og skrive, skal kunne ta aktivt del i samfunnet på lik linje med andre. Det er derfor relevant å tenke på universell utforming i skolen.

En skole for alle

  • En god skole for elever med dysleksi er en god skole for alle. Skolen kan gjøre dette for de med lese- og skrivevansker:
  • Læreren kommuniserer tydelig både muntlig og skriftlig.
  • Elever med behov for ekstra hjelp, får denne støtten inne i klassen så langt det er mulig.
  • Skolen bruker varierte og fleksible prøveformer.
  • Læreren bruker i utstrakt grad PC framfor penn og papir.
  • Læreren bruke teknologi som sikrer lik tilgang til kunnskap, se dysleksi og teknologi.

Konkrete tips ved bruk av PC

Konkrete tips ved bruk av PC
Elever med lese- og skrivevansker blir råda til å bruke PC. Skolen bør også bruke PC for å ivareta universell utforming. Skriftlig materiale blir mer tilgjengelig digitalt enn med handskrift.

Digitale tekster blir mer lesevennlege ved å

  • bruke en av fontene Arial, Verdana eller Calibri
  • bruke skriftstorleik 13 eller 14
  • bruke linjeavstand 1,5
  • sørge for å ha god kontrast mellom bakgrunn og skrift
  • ikke bruke for blankt papir