Lite kunnskap om afasi – en pedagogisk utfordring i afasiomsorgen

Folk vet relativt lite om afasi, men kunnskapsnivået varierer. Flere hundre personer i Norge og fem land til har svart på den største undersøkelsen hittil om kunnskap om afasi. Resultatet følger tidligere undersøkelser. 

Fakta og tilgjengelighet

Forside, International Journal of Language & Communication Disorders

Kategori: Afasi, Videregående, Voksne

Språk: Engelsk

Format: HTML/PDF

Forfatter: Line Haaland-Johansen (Norge) med flere

Utgiver: International Journal of Language & Communication Disorders

Viten om afasi i befolkningen er en vesentlig faktor i et afasivennlig samfunn. Kjennskap til hva afasi er – eller mangel på dette – kan påvirke

  • folks holdninger
  • om arenaer for å delta i samfunnet er hensiktsmessig tilrettelagt

Kunnskap om hva folk flest vet om afasi, bidrar også til å belyse hva slags type og mengde informasjon vi kan anta at personer og familier som rammes av afasi, har behov for.

En pedagogisk konsekvens av at folk flest vet lite om afasi, er at informasjon om afasi må være

  • systematisk tilrettelagt
  • lett tilgjengelig for personer med afasi og deres familier

I tillegg er det viktig med økt bevissthet om afasi i samfunnet.

Forskning og utvikling

Chris Code, Ilias Papathanasiou, Silvia Rubio-Bruno, Maria de la Paz Cabana, Maria Marta Villanueva, Line Haaland-Johansen, med flere (2015). International Patterns of the Public Awareness of Aphasia. International Journal of Language & Communication Disorders, 51(3), 276–284