Tidlig språkkartlegging, til barnets beste?

Fakta og tilgjengelighet

Kategori: Språk/tale, Spesifikke språkvansker, Dysleksi, Før skolealder, Småtrinnet (1.-4.), Mellomtrinnet (5.-7.), Artikler, Bokmål, Tidlig innsats

Språk: Norsk

Pris: Gratis

Forfatter: Marianne Klem og Bente Hagtvet

Utgiver: Norsk tidsskrift for logopedi

Den offentlige debatten om språkkartlegging av barnehagebarn
er i stor grad preget av ytterpunkter, og argumentene som brukes for eller mot kartlegging har ofte grunnlag i ideologiske
motsetninger. Det er uheldig for både praksisfeltet og den faglige utviklingen i barnespråkfeltet at denne debatten
får være så polarisert. Tidlig språkkartlegging er et komplekst fenomen og i praktisk virksomhet vil de vurderingene
en gjør måtte ta hensyn til hele mangfoldet av pro og contra-argumenter. Vi vil i denne artikkelen drøfte språkkartleggings
rolle i praktisk pedagogisk og spesialpedagogisk virksomhet i lys av prinsippet «til barnets beste».
 
Artikkelen er publisert i Norsk tidsskrift for logopedi. (4/2018) s.12-24

Se også Marianne Klem Dr.gradsarbeid om tema her.