Inkluderende praksis – gode erfaringer fra barnehage, skole og fritid

Antologi med et knippe «best practice»-erfaringer fra inkluderende miljø rundt barn med ulike typer funksjonsnedsettelser. 

Fakta og tilgjengelighet

Gutt slår mot oss med boksehanske

Kategori: Sammensatte lærevansker, Multifunksjonshemming, Før skolealder, Småtrinnet (1.-4.), Mellomtrinnet (5.-7.), Bøker/hefter, Bokmål, Lærevansker og utviklingshemming

Forfatter: Redaktører: Herlaug Hjelmbrekke, Signhild Skogdal og Lise Lundh

Utgiver: Universitetsforlaget

Forskning og utvikling

Lundh, Lise, Hjelmbrekke, Herlaug & Skogdal, Signhild (2014). Inkluderende praksis. Gode erfaringer fra barnehage, skole og fritid. Oslo: Universitetsforlaget.

Boka viser eksempler fra god pedagogisk praksis med dynamisk og helhetlig tilnærming rundt multifunksjonshemmet elev.

Bokas forfattere har forskjellig fagbakgrunn, og alle tar utgangspunkt i erfaringer rundt konkrete barn. I tillegg har noen kapitler et overordnet perspektiv, blant annet knyttet til

  • fordommer og «diagnosesamfunnet»
  • lovverket og barnas rettigheter i skolen
  • et historisk tilbakeblikk på «åndssvakeomsorgen»

Den umulige inkluderingen – eller?