Bidrag til at barn, unge og voksne med språk- og talevansker kan være likeverdige deltakere i opplæring, arbeid og samfunnsliv.
CATALISE
konsensus-studie om en felles forståelse og felles begrepsbruk om språkvansker hos barn
Tidlig språkkartlegging, til barnets beste?
Artikkel av Marianne Klem og Bente Hagtvet (2018)
Stammebehandling for voksne – hva hjelper hvem?
Ph.D avhandling av Hilda Sønsterud (2020)
Hvordan tiendeklassinger med dysleksi takler multimedielæring
Doktorgradsprosjekt Anette Andresen
Artikulatorisk bevisstgjøring av bokstavlydene
Doktorgradsprosjektet Anne-Cathrine Thurmann-Moe
Shape coding
-lær språk ved hjelp av et visuelt- kodesystem
Scandcleft logopediske kartleggingen og analyse av nasalitet og artikulasjon
TOPS: Timing of Primary Surgery logopedene ser på best mulig tidspunkt for ganelukking, for å gi best tale for femåringer
Språklig kompetanse hos barn med leppe-, kjeve- og ganespalte
iPad i undervisningen – et bidrag til inkludering og deltakelse?
Normering og utgivelse av kartleggingsverktøyet "Differensialdiagnostisk kartlegging av språklydsvansker"
Tverrfaglig forskning gir ny kunnskap til stammefeltet
Artikkel om stamming av Hilda Sønsterud (2020)
Arbeidsalliansens betydning for et godt samarbeid
Artikkel om stamming av Hilda Sønsterud (2019)
Målbeskrivelser og samvalg i relasjon til personlige ønsker og preferanser
Artikkel om stamming av Hilda Sønsterud (2019)
Tidlig språkkartlegging, til barnets beste?
Artikkel av Marianne Klem og Bente Hagtvet (2018)
Afasi og livskvalitet
Artikkel av Line Haaland-Johansen (2015)
Innhold i bildebeskrivelser: Normalspråklig variasjon hos voksne
Artikkel av Marianne Lind m.fl.
Hva er en grevlingby?
Artikkel av Marianne Lind m.fl. (2017)
Barns opplevelser av å være tospråklig i flerspråklige læringsmiljøer
Artikkel av Helene Fulland (2016)
Co-construction of turns at talk
Artikkel av Marianne Lind og Hilda Sønsterud (2014)
Cross-linguistic adaptations of The Comprehensive Aphasia Test
Artikkel av Marianne Lind m.fl. (2017)
Co-construction of turns at talk
Artikkel av Marianne Lind og Hilda Sønsterud (2014)
The Norwegian Voice Handicap Index (VHI-N) patient scores are dependent on voice-related disease group
Artikkel av Tom Karlsen m.fl. (2015)
Kartlegging av afasi: Hva gjør logopeder i Norge?
Artikkel av Marianne Lind og Line Haaland-Johansen (10|3)
International Patterns of the Public Awareness of Aphasia
Artikkel av Line Haaland-Johansen m.fl. (2015)
Barn med ADHD og språkvansker i barnehagen. Hvordan fremstår de, og hvordan kan de forstås?
Artikkel av Yulia Haugland og Torun Einebu (2018)
Cross-linguistic adaptations of The Comprehensive Aphasia Test
Artikkel av Marianne Lind m.fl. (2017)
International Patterns of the Public Awareness of Aphasia
Artikkel av Line Haaland-Johansen m.fl. (2015)
Kartlegging av afasi: Hva gjør logopeder i Norge?
Artikkel av Marianne Lind og Line Haaland-Johansen (10|3)
Language assessment and therapy for verb-production impairments in multilingual aphasia
Ph.D-avhandling Monica Knoph (2016)
Hva er stamming?
Artikkel av Karoline Hoff, Kirsten Howells og Hilda Sønsterud
Kommunikasjonsbasert og narrativ tilnærming i undervisning av afasirammede
Artikkel av Line Haaland-Johansen, Monica Knoph og Ingvild Røste (2013)
Når språket svikter
Bok av Marianne LInd og Kristian Emil Kristoffersen (2015)
Ordforrådet
Artikler og nettressurs av Marianne Lind m.fl. (2015)
- Verdien av å se enkeltmennesket og få fram deres personlighet kan ikke undervurderes i behandlingen av personer som stammer, sier logoped Hilde Sønsterud til forskning.no.
Det er ikkje berre ekstremt premature barn som har auka risiko for språkvanskar. Også lett premature barn kan streve meir med språket enn barn fødd til termin.
Hos fleirspråklege som får afasi, kan behandling på berre eitt språk føre til betring av dei andre språka. Ved behandlingsstart er det likevel viktig å teste alle språka for å få eit korrekt bilete av språkvanskane.
Å synge eller snakke når du er forkjølet kan gi store problemer med stemmen. 70 prosent av alle som oppsøker hjelp, har trøbbel som kommer fra feil bruk av stemmemusklene.