Forskning er virksomhet av original karakter for å skaffe til veie ny kunnskap.
Forskningen er primært rettet mot bestemte praktiske formål eller anvendelser med betydning for Statpeds fagområder og tjenesteutøvelse.
The Second Language Learners Plus Intervention (SL+)
Kartlegging av dysleksi
The Child In Context Intervention (CICI)
A randomized controlled trial addressing chronic symptoms of Pediatric Acquired Brain Injury
Bruk av taleteknologi
CATALISE
konsensus-studie om en felles forståelse og felles begrepsbruk om språkvansker hos barn
Normering og utgivelse av kartleggingsverktøyet "Differensialdiagnostisk kartlegging av språklydsvansker"
Kompetanse for inkluderende praksis i barnehage og skole (SUKIP)
Skriftspråkstimulering for barnehagebarn som skal lære punktskrift
Kunnskapsgrunnlag: Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)-satsingen
Gjennomføring i videregående skole blant Statpeds brukergrupper i Nord-Norge
Språklig kompetanse hos barn med leppe-, kjeve- og ganespalte
Scandcleft logopediske kartleggingen og analyse av nasalitet og artikulasjon
TOPS: Timing of Primary Surgery logopedene ser på best mulig tidspunkt for ganelukking, for å gi best tale for femåringer