Publikasjoner innen forskning og utviklingsarbeid der Statped har bidratt.
Stammebehandling for voksne – hva hjelper hvem?
Ph.D avhandling av Hilda Sønsterud (2020)
Digital Natives With Reading Difficulties. A study of dyslexic adolescents' integration of conflicting information across web pages and presentation formats
Ph.D avhandling av Anette Andersen (2018)
Barn med hørselstap er i risiko for forsinket utvikling på flere områder
Ph.D avhandling av Nina Jakhelln Laugen (2017)
«Språkkartlegging som grunnlag for å identifisere risiko for språkvansker hos førskolebarn» En modellbasert tilnærming
Ph.D avhandling av Marianne Klem (2014)
Language assessment and therapy for verb-production impairments in multilingual aphasia
Ph.D-avhandling Monica Knoph (2016)
Mening og sammenheng i læringsforløpet etter en ervervet hjerneskade
Ph.D-avhandling Eli Marie Killi (2014)
Et vanlig barn i en vanlig barnehage? Vilkår for deltakelse i barnefellesskap for de yngste barna med cochleaimplantat i barnehagen.
Ph.D avhandling av Siv Hillesøy (2016)
Språk og aktivitet hos barn og ungdom som er blinde
Ph.D-avhandling Gro Aasen (2015)
Bruk av multimodale lesemedier, en studie av 11 elever som er sterkt svaksynte, på grunnskolens mellom- og ungdomstrinn i Norge
Ph.D-avhandling av Astrid Kristin Vik (2010)
Å utvikle vennskap blant elever som bruker ASK
Ph.D-avhandling Jørn Østvik (2017)
Tverrfaglig forskning gir ny kunnskap til stammefeltet
Artikkel om stamming av Hilda Sønsterud (2020)
Arbeidsalliansens betydning for et godt samarbeid
Artikkel om stamming av Hilda Sønsterud (2019)
Målbeskrivelser og samvalg i relasjon til personlige ønsker og preferanser
Artikkel om stamming av Hilda Sønsterud (2019)
The effects of vestibular rehabilitation on dizziness and balance problems in patients after traumatic brain injury: a randomized controlled trial
Artikkel av Maria Sandhaug og Ingerid Kleffelgård m. fl. (2018)
Embodied Cognition and Language Appropriation: Recycling with Difference by a Child with Congenital Deafblindness and Multiple Disability
Artikkel av Kirsten Costain, Jacques Souriau & Marlene Daelman (2019)
Peer-Victimization of Young Children With Developmental and Behavioral Difficulties
En artikkel av Elise Øksendal med flere (2019)
Digital learning in mathematics for students with severe visual impairment: A systematic review
Artikkel av Oliv G. Klingenberg, Anne H. Holkesvik and Liv Berit Augestad (2019)
Psychiatric assessment in congenital blindness, ASD and ID: experience from two clinical cases
Artikkel av Jorunn Ytrehorn Wiik og Gro Aasen, med flere(2019)
Språkstimulering i kommunikasjon mellom pedagog og barn med cochleaimplantat (CI)
Artikkel av Nadja Akinshina (2017)
Enhancing activity by means of tactile symbols
Artikkel av Gro Aasen og Terje Nærland (2014)
The advantages of jointly considering first and second language vocabulary skills among emergent bilingual children
Artikkel av May-Britt Monsrud og Anne Cathrine Thurmann-Moe m.fl. (2019)
Peer-Victimization of Young Children With Developmental and Behavioral Difficulties
En artikkel av Elise Øksendal med flere (2019)
Research evidence for mathematics education for students with visual impairment: A systematic review
Artikkel av Oliv G. Klingenberg, Anne H. Holkesvik and Liv Berit Augestad (2019)
Inclusion in Norwegian Higher Education: Deaf Students’ Experiences with Lecturers
Artikkel av Sidsel Holiman og Patrick S Kermit (2018)
Tidlig språkkartlegging, til barnets beste?
Artikkel av Marianne Klem og Bente Hagtvet (2018)
Barn med ADHD og språkvansker i barnehagen. Hvordan fremstår de, og hvordan kan de forstås?
Artikkel av Yulia Haugland og Torun Einebu (2018)
Små barn med synssvekkelser i en digital verden
Artikkel av Inger Lene Hustuft, Bente Elisabeth Kristiansen m.fl. (2017)
The development of an educational checklist for individuals with CHARGE syndrome
Artikkel av bl.a. Jude Nicholas (2019)
A “Visitor in the Class”: Marginalization of Students Using AAC in Mainstream Education Classes
Artikkel av Jørn Østvik m.fl. (2017)
Aspects of Learning for Individuals with JNCL or CLN 3 Disease
Rapport fra The JNCL and Education Project (2017)
Barns opplevelser av å være tospråklig i flerspråklige læringsmiljøer
Artikkel av Helene Fulland (2016)
Co-construction of turns at talk
Artikkel av Marianne Lind og Hilda Sønsterud (2014)
Cross-linguistic adaptations of The Comprehensive Aphasia Test
Artikkel av Marianne Lind m.fl. (2017)
Et løfte om inkludering: barnehagens rammer for samhandling mellom hørselshemmede og hørende barn
Artikkel av Ann Elise Kristoffersen og Eva Simonsen (2013)
Friendship between children using augmentative and alternative communication and peers: A systematic literature review
Artikkel av Jørn Østvik m.fl. (2017)
International Patterns of the Public Awareness of Aphasia
Artikkel av Line Haaland-Johansen m.fl. (2015)
Kartlegging av afasi: Hva gjør logopeder i Norge?
Artikkel av Marianne Lind og Line Haaland-Johansen (10|3)
Observing the use of tactile schedules
Artikkel av Gro Aasen og Terje Nærland (2014)
Psykososial utvikling hos førskolebarn med høreapparater
Artikler av Nina Jakhelln Laugen (2016)
‘So, how does one define a friendship?’: Identifying friendship among students using AAC in inclusive education settings
Artikkel av Jørn Østvik m.fl. (2017)
Stable associations between behavioral problems and language impairments across childhood
Artikkel av Wenche Helland m.fl. (2014)
The Norwegian Voice Handicap Index (VHI-N) patient scores are dependent on voice-related disease group
Artikkel av Tom Karlsen m.fl. (2015)
Realfagstalenter og motivasjon
En artikkel av Mirjam H Olsen med flere (2018)
Hva er en grevlingby?
Artikkel av Marianne Lind m.fl. (2017)
Innhold i bildebeskrivelser: Normalspråklig variasjon hos voksne
Artikkel av Marianne Lind m.fl.
Stammebehandling av barnehagebarn: norske logopeders praksis (2019)
Artikkel av Ane Hestmann Melle, Karoline Hoff m.fl.
Tegnspråkopplæring i barnehage og grunnskole
Rapport fra kartlegging av opplæring
Tegnspråkopplæring i barnehage
Kunnskapsoversikt
Rapporten om tidlig innsats for små barn med behov for ASK. En systematisk litteraturstudie om utfordringsbilde og intervensjonsområder
En systematisk litteraturstudie om utfordringsbilde og intervensjonsområder
Inkludering på alvor? Delrapport 1 (udir.no)
Joakim Caspersen, Trond Buland, Marko Valenta, Jan Tøssebro (2019)
Kunnskapsoversikt over forskningsfunn om læring hos barn og unge med synshemming
Oliv Klingenberg, Anna M Kittelsaa, Anne Hildrum Holkesvik, Sigrid Elise Wik og Patrick Kermit. (2015)
Kunnskapsoversikt over forskningsfunn om læring hos barn og unge med hørselshemming
Johan Hjulstad, Gry Mette D Haugen, Sigrid Elise Wik, Anne Hildrum Holkesvik og Patrick Kermit. (2015)
Vi sprenger grenser
Følgeevaluering av pilotprosjekt. Av Kittelsaa og Tøssebro (2015)
Aspects of Learning for Individuals with JNCL or CLN 3 Disease
Rapport fra The JNCL and Education Project (2017)
Fellesskap i lek og læring Spesialpedagogikk i et inkluderingsperspektiv
Tactile Working Memory Scale – A Professional Manual
Bok av Jude T. Nicholas, Annika M. Johannessen (2020)
Hverdag i velferdsstatens bofellesskap
Bok av Jan Tøssebro med flere (2019)
Læringspotensial
Bok av Mirjam Harkestad Olsen, Statped og Kjell Skogen (2019)
Teknologi og læringsmiljø
Bok av Mirjam Harkestad Olsen. Statped og Trond Lekang (2019)
Barn med nedsatt hørsel
Bok av Eva Simonsen med flere (2019)
Juvenile Neuronal Ceroid Lipofuscinosis, Childhood Dementia and Education
En bok av Bengt Elmerskog og Anne-Grethe Tøssebro med flere (2019)
En inkluderende skole?
En bok av Mirjam H Olsen (2013)
Kontaktlæreren
Et hefte med bidrag av Mirjam H Olsen (2014)
Hvis du kan se det, kan du understøtte det - En bok om taktilt språk
En bok med bidrag fra fag kombinerte syns- og hørselstap og døvblindhet og Skådalen skole (2018)
Bilingualism and Bilingual Deaf Education
Bok med bidrag av Ann Elise Kristoffersen og Eva Simonsen (2014)
Faglig inkludert
Bok av Mirjam H. Olsen med flere (2016)
Sammen for elevers psykososiale miljø
Bok av Mirjam H. Olsen med flere (2015)
Tilpasset opplæring og stort læringspotensial
Bok av Mirjam H. Olsen (2017)
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Bok av Mirjam H. Olsen (2016)
Mer å hente. Elever med hørselshemming i skolen
NOU 2016: 14. Av Jan Sivert Jøsendal, Mirjam H. Olsen med flere
Ordforråd hos flerspråklige barn
Bok av May-Britt Monsrud, Anne Cathrine Thurmann-Moe og Kirsten Meyer Bjerkan (2013)
Utfordringer knyttet til mobilitet for personer med moderat eller alvorlig synssvekkelse
Bok av Per Fosse m.fl. (2016)
Autisme og pedagogikk
Bok av Meral og Kamil Özerk (2013)
En inkluderende skole?
Bok av Mirjam Harkestad Olsen (2013)
Når språket svikter
Bok av Marianne LInd og Kristian Emil Kristoffersen (2015)
Minoritetsspråk og flerspråklighet
Bok av Espen Egeberg (2016)
Inkluderende praksis
Bok av Lise Lundh, Herlaug Hjelmbrekke og Signhild Skogdal (2014)
Flere språk – flere muligheter
Bok av Espen Egeberg (2012)
Fortell meg hvem du omgås...
Artikkel av Beate Heide, Statped og Margrethe Sylthe (2019)
Matematikkompasset
Artikkel av Tone Dalvang og Espen Daland (2016)
Intensivopplæring i matematikk med bruk av Numicon
Artikkel avTone Dalvang og Gjermund Torkildsen (2018)
Barns opplevelser av å være tospråklig i flerspråklige læringsmiljøer
Artikkel av Helene Fulland (2016)
Ervervet hjerneskade - en usynlig vanske
Artikkel av Anine Strand-Saugnes (2016)
Barn og unge som har fått alvorlig bevisthetsforstyrrelse etter traumatisk hjerneskade
Artikkel av Anne Eierbakke og Eva Mølmen (2015)
A Bilingual Child Learns Social Communication Skills through Video Modeling
Artikkel Meral og Kamil Özerk (2015)
Kommunikasjonsbasert og narrativ tilnærming i undervisning av afasirammede
Artikkel av Line Haaland-Johansen, Monica Knoph og Ingvild Røste (2013)
Identitet og selvfølelse hos ungdom som har en synsnedsettelse
Artikkel av Knut Brandsborg m.fl. (2015)
Elektroniske lærebøker – et reelt alternativ for elever med synshemming?
Artikkel av Tore Pukstad og Tore Johnny Bråtveit (2016)
Ordforrådet
Artikler og nettressurs av Marianne Lind m.fl. (2015)
Eating together is an act of love: Mealtimes and inclusion
Artikkel av Ena Caterina Heimdahl (2016)
Barn og unge som har fått alvorlig bevisthetsforstyrrelse etter traumatisk hjerneskade
Artikkel av Anne Eierbakke og Eva Mølmen (2015)
Vi vil også lære! Gi oss digitale dingser. Da lærer vi lettere.
Artikkel av Bjørgulv Høigaard, Gitte Gjersdal, Stian Barbo Valand og Anne Helene Strand-Andersen (2019)
Afasi på mange språk: En deskriptiv kasusstudie
Av Monica Norvik & Marianne Lind (2016)
Kan musikkutøvelse ha god innvirkning på mobilitetsferdigheter hos barn og unge med synshemming?
Artikkel av Espen Hektoen (2019)
"Kan du fortelle meg hva som skjer på dette bildet?" (2016)
Artikkel av Marianne Lind, Line Haaland-Johansen og Monica Knoph .fl. (2016)
Afasi og livskvalitet
Artikkel av Line Haaland-Johansen (2015)
Samtaler om helse (2017)
Av Line Haaland-Johansen m. fl
Kommunikasjonsstrategier i bilder (2018)
Brosjyre av Nina Høeg m. fl.