Teknologi gir nye muligheter til å dele, lære, samhandle og kommunisere. For å lykkes med inkluderende bruk av teknologi i opplæringssammenheng, trengs det kunnskap om de teknologiske mulighetene som finnes og hvordan de best kan brukes. Slik kunnskap vil Statped gi gjennom en ny systemtjeneste.
Gjennom e-læring, fagdager og veiledning vil vi gi hele laget rundt elevene økt kunnskap om inkluderende bruk av digitale læringsressurser.
Målet med tjenesten er å:
- styrke profesjonsfellesskap og delingskultur
- styrke samarbeid mellom PP-tjeneste og skole
- øke inkluderingen i klasserom
- styrke laget rundt eleven
Hvem er målgruppen for tjenesten?
Spesialpedagoger, PP-tjenesten, lærere, skoleledere og skoleeiere.
Hva inneholder tjenesten?
E-læring, veiledning og fagdager. Tjenesten er modulbasert. Enkeltmoduler kan tas uten full oppfølging fra Statped. Innholdet er knyttet opp mot fagfornyelsen.
Følgende moduler er en del av tjenesten:
- inkluderende digital didaktikk
- sosial kompetanse og teknologi
- lesing og skriving og teknologi
- regning og teknologi
- innovativ bruk av teknologi
Når lanseres tjenesten?
14 skoler og tre barnehager prøver ut tjenesten skoleåret 2019/2020. Det er mulig å søke tilgang til tjenesten for flere skoler.
Hvordan søker jeg om tjenesten?
Du finner søknadsskjema her (lenke).
Hvem har utviklet tjenesten?
Statped står for utviklingen av tjenesten. Universitet i Agder og Marnardal kommune har vært referansegrupper i utviklingsarbeidet.
Statped har gjennom sitt tverrfaglige miljø skaffet seg spisskompetanse på teknologiområdet og fagkompetanse på barn med særlige opplæringsbehov. Statpeds inkluderingsperspektiv utvider mulighetene for å nå elever med særskilte opplæringsbehov, elever som strever i enkelte fag og elever som presterer på et høyt nivå
Mer informasjon?
Har du spørsmål, ta kontakt med Fredrik Lillestølen Ekren, prosjektleder og seniorrådgiver i Statped.
Bakgrunn
I norsk skole er det er ca. 200 000 iPader og 60 000 Chromebook-er. Statped får stadig flere henvendelser om hvordan digitale verktøy kan inkludere alle elever i opplæringen.
Høsten 2018 fikk Statped et prosjektoppdrag fra Utdanningsdirektoratet om å øke kunnskapen i skolen om digital didaktikk.