Spørsmål og svar om kompetanseløftet

Her finner du ofte stilte spørsmål og svar om kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis.

Kompetanseløftet

  • Statpeds oppgaver i fremtiden konsentreres om de barna og elevene som har

    • størst behov for spisskompetanse
    • vansker som er varige, omfattende og komplekse

    Kommuner/fylkeskommuner må videreutvikle kompetanse for å sikre god oppfølging og tilrettelegging for de fleste barn og elever.

  • Tilbudet skal være styrt av behovene til barna og elevene. For å ivareta behov trengs det kompetanse i laget rundt et barn. Intensjonen med kompetanseløftet er at

    • kommunene skal få frem sine interne behov
    • behovene samordnes i regionale nettverk

    Kommunene har ansvar å få frem behov i lys av oppgavene de skal ivareta.

    UH-sektoren og Statped skal være dialogpartner og bidra med kompetansetiltak.

  • Nei.

    Reduserte bevilgninger til Statped blir overført til kompetanseløftet, og ikke til stillinger i kommuner/fylkeskommuner. 

  • På de områdene hvor Statped skal ivareta spisskompetanse, vil vi fremdeles ha høy faglig kompetanse på nasjonalt nivå.

  • Private barnehage- og skoleeiere kan delta i kompetanseløftet på lik linje som kommunale.

    De kan inngå et samarbeid med de kommunale støttetjenestene om egne tiltak.

Statpeds rolle

  • UH-sektoren

    • inngår i partnerskap med kommunene
    • er kommunenes utviklings- og kompetansepartner

    Statped

    • er en faglig bidragsyter når kommunene og UH ønsker det
    • er en drøftingspartner i regionale kompetansenettverk og samarbeidsforum
    • bidrar også med kompetanse til UH sektoren
  • Ja, dersom UH-sektoren ikke kan bidra.

    I spesielle tilfeller kan Statped utvikle kompetansetiltak i direkte samarbeid med kommunene, dersom samarbeidsforum etterspør dette.

  • UH-sektoren samarbeider med kommunene og Statped

    • gjennom de regionale kompetansenettverkene
    • i samarbeidsforum, som er koordinert av Statsforvalteren
  • Ja.

    Kommunene og UH-sektoren kan vurdere å bruke andre kompetansemiljøer dersom de ser behov for det.

  • Ja.

    Statped vil bidra gjennom tiltak til den enkelte kommune slik at nasjonale forskjeller reduseres.

    Kommunene må, ut fra kartlagte behov, selv søke om tiltak for å dekke kompetansebehovene. Eventuelt må de vurdere interkommunalt samarbeid.

Statpeds tjenester

  • Se David Mitchells ti faktorer for å lykkes med inkluderende undervisning. 

  • Kommunene/fylkeskommunene må sikre god tilrettelegging.

    Statped har en rekke kompetansehevende tiltak blant annet for lærere. Vi vil bistå kommunene som ikke har tilstrekkelig kompetanse selv.

  • Kommunene må sikre at motiverte medarbeidere får kompetanseheving gjennom studier i UH-sektoren. Det er viktig å samle kompetanse i kompetansemiljøer.

  • Kommunene er forventet å ha grunnleggende kompetanse som inkluderer alle elever, også de som har nedsatt syn og hørsel.

  • Kommunene må søke tiltak gjennom samarbeidsforum i fylket for å heve egen grunnleggende kompetanse.

    Statped har e-læringsmoduler på statped.no. I tillegg vil vi fremdeles arbeide med alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) som en del av våre ordinære tjenester.

  • Kommunene må søke tiltak gjennom samarbeidsforum i fylket for å heve egen grunnleggende kompetanse.

    UH-sektoren bidrar som kompetansepartner.

  • Tema kan tas opp gjennom samarbeidsforum og nettverksmøter der Statsforvalteren, UH-sektoren og SEAD deltar.

  • Statped har som oppgave, i samarbeid med Utdanningsdirektoratet, å utvikle nettressurser etter behov.

    Kompetanseløftet gir mer spissede tiltak etter søknad enn generelle kompetansepakker.

Tilskuddsordning

  • I god tid før søknadsfristen (lovdata.no)kommunene

    • sette seg inn i retningslinjer for tilskuddsordningen
    • ha god dialog med partner i UH-sektoren og Statped
    • gjøre gode behovs- og kartleggingsundersøkelser
  • Kommunene får oversikt over behov og søknader gjennom samarbeidsforum. 

    Statped involveres i drøftinger i samarbeidsforum og regionale kompetansenettverk.