På konferansen vil du få et innblikk i hva som skal til for å oppfylle universell utforming der det skjer lek, opplæring og undervisning. Hvilke rettigheter finnes? Universell utforming er med på å endre den enkeltes opplevelse av å bli inkludert i lek og opplæring, og til dels utviske forskjeller mellom ulike barn og elevers behov.
En del av innleggene og presentasjoner fra konferansen finner her.
Direktør i Statped
Statssekretær i Kunnskapsdepartementet
I over 20 år har Geir Lippestad har arbeidet for et mer inkluderende samfunn. Både som advokat, tidligere generalsekretær i Hørselshemmedes landsforbund (HLF), eier av Universell Utforming AS.
Last ned presentasjon (PDF)
Film om universell utforming fra Norsk forskningslaboratorium for universell utforming.
Førsteamanuensis PhD. Jonny har forsket på lys og syn siden 1985. Han har doktorgrad innen lys og syn og en 3-årig postdoc i persepsjonspsykologi og svaksynthet. Nersveen er forskningsansvarlig for norsk forskningslaboratorium for universell utforming, NTNU i Gjøvik
Last ned presentasjon (PDF)
Administrerende direktør i Undervisningsbygg, Oslo kommune
Eksempler fra en ergoterapeutisk praksis.
Last ned presentasjon (PDF)
Se opptak
I Vadsø kommune har kommunen i samarbeid med Statped og laget rundt barnet for å lage en trygg og selvstendig skolevei.
Her kan du se hvordan Vadsø sin tilrettelegging (NRK, klipp 5).
Veilder kartlegging av tilgjengelighet og universell utforming i tettstedsområder (Kartverket)
Se opptak
Seniorrådgiver i Statped
Vernepleier og mobilitetspedagog i Vadsø PPT
Mor
Hva må læreren være bevisst på for å bidra til god inkludering i klasserommet for elever med sansetap? Det finnes helt enkle grep en lærer kan ta, som kan være helt nødvendig for elever med sansetap, men som også vil komme alle de andre elevene til gode.
Les mer om syn og hørselsvansker
Hvordan kan bruk av det digitale bidra til inkludering i klasserommet?
Vi viser nyttige innstillinger som gir muligheter til deltakelse, mestring og læring for flere elever.
Her finner dere tipsene som ble brukt i forelesningen
Last ned presentasjon (PDF)og se opptak
Inkluderende læringsmiljø for elever som bruker alternative kommunikasjonsformer (ASK)
I skolehverdagen for elever som bruker ASK er det avgjørende at lærerne som underviser og skolen bruker den kommunikasjonsformen som eleven lærer gjennom. En slik tilrettelegging vil være med på å skape et inkluderende læringsmiljø for alle.
Mer om inkludering og alternativ og supplerende kommunikasjon(ASK)
Last ned presentasjon (PDF) og se opptak
Rådgiver i Statped
Rådgiver i Statped
Gjennom å dele sine opplevelser i skole og opplæring svarer Adrian på:
De vil ikke bli opptak fra denne forelesningen.