Statped og digital post

Offentlige og private virksomheter kan sende post digitalt til Statped. Både virksomheter og privatpersoner kan motta digital post fra oss.

Send post digitalt til Statped

  • Vi tar imot digital post fra virksomheter og organisasjoner som bruker

  • Virksomheter og organisasjoner som ikke er tilkoblet løsninger for digital post, kan sende brev til oss i ordinær post. Her er postadressen vår. 

Motta post digitalt fra Statped

  • Virksomhet mottar post fra Statped i Altinn eller rett i arkiv- eller fagsystemer via KS SvarInn eller eFormidling basert på organisasjonsnummer.

    Statped sender i all hovedsak digitale brev til virksomhetenes hovedorganisasjonsnummer. 

    Altinn: Slik finner virksomheten digital post fra Statped

    Det er viktig å sikre gode rutiner for å lese posten digitalt. Sjekk hvilke underenheter som finnes i virksomheten, og hvilke tilganger som er satt opp for at underenhetenes meldingsbokser blir lest.

    Når du mottar digital post fra Statped, varsles du pr e-post/SMS. For å lese posten digitalt, må man ha rollen «Post/Arkiv».

    Les mer om roller og rettigheter (altinn.no)

  • Privatpersoner må ha en digital postkasse for å kunne motta post digitalt fra Statped.

    Du kan velge mellom to postkasser: Digipost eller e-Boks. Du trenger bare én digital postkasse for all digital post fra det offentlige.

    Fordeler med digital post

    • Du får posten din raskere fordi du slipper å vente på postgangen.
    • Posten blir lagret på ett og samme sted.
    • Vi sparer miljøet.

    Når du mottar digital post fra Statped, varsles du per e-post eller SMS.

    Les mer om digital postkasse til innbyggere (digdir.no)

    Ditt trygge arkiv

    Det er trygt og enkelt å motta post digitalt fra det offentlige når du har digital postkasse. Du bruker ID-porten til innlogging for å lese digital post. Du kan lagre brev i den digitale postkassen din så lenge du ønsker. Både Digipost og e-Boks har app-løsninger som gjør at du enkelt kan lese digital post på mobile enheter.

    Velg digital postkasse

    Les mer om hvordan du oppretter en digital postkasse på (norge.no).

    • Hvis du ikke har valgt postkasse, eller hvis du reserverer deg mot digital post, vil du motta digital post i meldingsboksen din i Altinn.
    • Hvis du reserverer deg mot digital post, vil du få viktig post fra det offentlige på papir.

    Les mer på norge.no/reservasjon

    eSignering av avtaler og samtykker

    Statped sender enkelte avtaler og samtykkeskjemaer via Postens løsning for eSignering. Dette er en trygg, sikker og effektiv måte å signere på. Som mottaker må du

    • logge deg på eSignering via en lenke som du får på e-post eller sms
    • logge deg inn med ID-porten
    • velge å signere eller avvise

    Varsel om signering kommer på din valgte kontaktmetode i Kontakt- og reservasjonsregisteret. Avsender er Statped via Posten. Finner du ikke varselet, kan du logge deg på her: signering.posten.no

    Les mer på eid.difi.no/nb/esignering