Scratch | www.statped.no

Scratch

Scratch er et blokkbasert programmeringsspråk som kan brukes til å designe og lage interaktive fortellinger, animasjoner, spill og musikk.

Fakta og tilgjengelighet

Appikon

Kategori: Apper/programvare, Pedagogisk bruk av teknologi, Programmering

Språk: 60 språk inkludert norsk og engelsk

Systemkrav: iOS, Android, macOS, Windows, Linux, Chrome

Utvikler: MIT (The Massachusetts Institute of Technology)

Scratch er et programmeringsspråk utviklet for å introdusere programmering for nybegynnere. Ved bruk av fargekoder og kategoriserte blokker får du en visuell tilnærming til programmering. Det enkle brukergrensesnittet og muligheten for tilleggsfunksjoner gjør at Scratch treffer en bred målgruppe. I Scratch kan elevene laste opp egne bilder og figurene kan gis stemmer ved at elevene spiller inn lyd. Dette kan gjøres med mikrofon eller ved å bruke tekst-til-tale blokker. Scratch kan derfor tilpasses elevenes interessefelt.

Det finnes også en funksjon kalt sansing med kamera. Dette lar elevene lage prosjekter som kan oppdage og reagere på bevegelser i den fysiske verden. Dette gjøres gjennom å bruke et webkamera som kobles til ressursen. I tilleggsfunksjonene finner du også blokker med tekst-til-tale funksjon og blokker som oversetter tekst til andre språk. Med Scratchs mange funksjoner kan du enklere tilpasse elevers ulike behov. 

Scratch Jr. er en forenklet utgave av Scratch som er tilpasset for yngre barn. Blokkene i denne versjonen er symbolbaserte, noe som gjør det mulig å programmere uavhengig av leseferdigheter. Appen gir også mulighet for styring med hodemus.

  • Med Scratch får elevene mulighet til å lære seg programmering gjennom å skape ulike kreative prosjekter. Denne skaperprosessen er en god måte å lære seg matematiske konsepter og algoritmisk tenkning ved at elevene jobber med å:

    • utforske og eksperimentere
    • designe og lage
    • oppdage og rette feil
    • fortsette og prøve igjen
    • dele og jobbe sammen

    Elevene kan designe og legge til personlig innhold noe som gjør at de deltar aktivt i læringsprosessen. Med Scratch kan du laste opp egne bilder og spille inn lyder som kan legges til de ulike figurene i programmet. Dette vil være en motiverende faktor for mange da prosjektene kan tilpasses den enkelte elevs interesser.

    Les mer om pedagogisk bruk og tilrettelegging på temasiden Programmering for alle

    • I nettsidens begynnerprosjekter kan du åpne prosjekter og klikke på "se inni". Her vil du kunne se kodene som allerede er laget. Videre kan du velge å remikse koden ved at du gjør endringer eller legger til nye ting.
    • Bli kjent med programmet med et begynnerprosjekt
    • Dersom man ønsker, kan prosjektene deles på nettsiden i programmets «Scratch samfunn». Samfunnet er også en fin plattform for å kommunisere og samhandle med andre «Scratchers» fra hele verden.
    • Du kan programmere et spill ved å følge en oppskrift eller prøve deg fram og lage ditt eget spill.
    • Tips til oppskrifter fra Kodeklubben
    • I samarbeid med LEGO og Micro:bit har Scratch gjort det mulig å koble andre programmeringsverktøy som LEGO WeDo, Mindstorms, Boost og Micro:bit til Scratch. Dette gjør at du kan programmere flere verktøy ved hjelp av et enkelt programmeringsspråk. Fordelen med denne løsningen vil være at elever som trenger mye forutsigbarhet kun trenger å bruke ett programmeringsspråk.
  • Programmet er laget slik at blokkene klikkes sammen på skjermen ved at man drar dem fra en meny og over til et kodeområde. Hver blokk er også utformet slik at den antyder hvordan den kan settes sammen med andre blokker som en slags puslespillbrikke. Blokkene vil kun passe sammen på måter som gir syntaktisk mening. 

    Hver kodeblokk i Scratch har sin egen funksjon og påvirker blant annet bevegelse, lyd, hastighet og reaksjon. Elevene gir figurene liv ved å koble kodeblokkene sammen i kodesekvenser. Ved å kjøre kodesekvensen i scenen, får du umiddelbar tilbakemelding på om du har programmert riktig. Dette gjør det enklere å gå tilbake i koden for å rette opp feil. Scratch kan brukes på alle nivåer i skolen. Bruker du Scratch i nettversjonen fungerer programmet med øyestyring.

    På nettsiden til Scratch finner du veiledninger, videoopplæring og steg for steg instruksjoner til hvordan du kommer i gang med Scratch. Det finnes også tips til aktiviteter som du kan ta i bruk i programmeringsverktøyet. Lenke til Scratch nettside

    Det vil være en fordel å opprette en Scratch-bruker, selv om dette ikke kreves for å bruke programmet. Da kan du lagre prosjekter slik at du kan fortsette på dem senere og gjøre prosjektet tilgjengelig fra andre enheter.

    • Scratch på PC fungerer med øyestyring.
    • Appen Scratch Jr gir mulighet for styring med hodemus.
    • MERK: Blokkbasert programmering kan by på utfordringer for enkelte elevgrupper. Elever som er avhengig av å styre datamaskinen med tastatur får ikke tilgang til blokkene og kan dermed ikke bygge opp kodesekvenser. Det er ikke mulig å programmere Scratch med tekstkode slik det for eksempel er mulig å gjøre med Micro:bit og Bit:Bot. Har du en elev med synsnedsettelse som skal programmere i Scratch? Les om tilrettelegging her.

Programmering for alle

På denne siden finner du en innføring i hva programmering er, hvordan du kan jobbe med programmering i skole og barnehage og nyttige tips til tilrettelegging.

Gå til temasiden

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Takk for din tilbakemelding!