Barn, unge og voksne med multifunksjonshemming har flere funksjonshemminger som er gjensidig forsterkende. Den enkelte trenger mye oppfølging og støtte for å utnytte ressursene sine.
Opptak fra konferansen "Spesialpedagogiske perspektiver på medbestemmelse og læring hos mennesker med multifunksjonshemming" som ble avholdt i 2022.
Kartleggingsmateriell til nærpersoner så barn, unge og voksne med multifunksjonshemning kan få dokumentert egne interesser. Aktiviteter basert på egne interesser beriker hverdagen.
Samspillsguide om hva som kjennetegner et godt samspill med personer som har alvorlig eller dyp utviklingshemning.
For mennesker med multifunksjonshemming må det som blir sagt luktes på, smakes, tas på. Slik har vi en mulighet til å gjøre begrepet konkret og dermed begripelig.
Les «Tilhørighet, deltagelse og engasjement» av Tonje Lovang og Knut Slåtta, Statped.
Dette er den ene av to kapitler med tema multifunksjonshemming og inkludering i Statpeds antologi «Fellesskap i lek og læring. Spesialpedagogikk i et inkluderingsperspektiv».
Les «Små prosjekter i sneglefart - små for hvem?» av Ena Caterina Heimdahl og Helene Fulland, Statped.
Dette er det ene av to kapitler med tema multifunksjonshemming og inkludering i Statpeds antologi «Fellesskap i lek og læring. Spesialpedagogikk i et inkluderingsperspektiv».