StatpedMagasinet 3–2015

Moro med optiske hjelpemidler

Hånd som holder en lupe for å studere frimerkeOvergang fra barnehage til skole kan bli lettere med gode råd og mye moro. Det var meningen da flere førsteklassinger med nedsatt syn var på kurs hos Statped i oktober. Optiske hjelpemidler ble utforsket på utradisjonelt vis.

Å være svaksynt førsteklassing på kurs i Statped for første gang er både morsomt og nyttig. Sammen med andre kan optiske hjelpemidler bli spennende. Det viste denne dagen til fulle. Et av høydepunktene var besøket hos synspedagog Bjørn Øien.

Hos Bjørn er ingen ting tilfeldig. Et kontor på noen kvadrat er gjort om til en eksotisk oase av fremmede lyder og lukter, og i bokser og montre både flyter og kravler det. Meitemark, en dø, svær øyenstikker en kollega fant på trappa en høstdag, frimerker og mynter fra hele verden og annet smått som trenger forstørring.

Spente elever banker forsiktig på døra til Bjørn og inviteres inn til skrekkblandet forskning. Hvor stor forstørring må du ha på lupa for å se meitemarker inn i øynene? Er det bedre å bruke ei lupe med lys når du vil se på frimerker? Er det sånn at nesten det meste kan ses på med riktig lupe? Som regel ender seansen på gulvet der alle ser på et eller annet skremmende morsomt, og ingen vil videre i dagens timeplan.

Skape nysgjerrighet – og bruk

Det kan være utfordrende å velge pedagogiske grep for å få svaksynte førsteklassinger nysgjerrige på optiske hjelpemidler, kan være utfordrende. Både teori og praksis forteller oss at mange vegrer seg mot å bruke hjelpemidler. Mang ei lupe har tilbrakt all sin tid i et flott etui i dypet av en skolesekk.

Når Bjørn omsider kommer seg opp fra gulvet, har puttet alle marker og fiskeøyne i sine rette esker, alle luper er såpereine og laboratoriet er blitt et kontor igjen, får vi håpe at noen har samlet mot nok til å ta lupa opp av sekken når de kommer tilbake på skolen. For er det ikke sånn for de fleste av oss, at fellesopplevelser noen ganger kan gi motivasjon og mot så det holder for framtida også?

Kurs for svaksynte elever

  • Trinnskurs for elever som er svaksynte, deres foreldre og lærere.
  • Forebygging og tidlig innsats er grunnleggende prinsipper i opplæringsløpet og i Statpeds arbeid. Rådgivningen forsterkes med kurs ved overgang fra barnehage til skole.
  • Elever, foresatte og lærere følger hvert sitt kursprogram med noen felles økter.
  • Lærer må delta på kurset for at eleven skal få tilbud om plass.
  • Kursene arrangeres i Statped sørøst, Oslo.

Kursinnhold

  • Syn og synsfunksjon
  • Sosial identitet
  • IKT og digital hverdag
  • Lek og fysisk aktivitet ute og inne
  • Informasjon om synsnedsettelse
  • Fysisk og pedagogisk tilrettelegging
  • Hjelpemidler
  • Aktiviteter med simuleringsbriller

Statped informerer skoler og foresatte om kurset gjennom samarbeidsavtaler og rådgivning til kommunen. Der det ikke gis tjenester fra Statped fra før, kan kommunen søke om kurs for eleven på Statpeds søknadsskjema for individbaserte søknader.

Kursene avholdes hver høst for mellom 15 og 20 elever med foresatte og lærere. Det tas imot søknader fra hele landet.

Tekst: Synøve Berg, Statped

Side 16 av 28