StatpedMagasinet 2–2016

App snudde opp-ned på hverdagen til Mathias

Nærbilde av Mathias med mobilen i den ene hånda og tommelen opp med den andre hånda

Gjennom prosjektet «Erre mulig» ble det mulig for Mathias å konsentrere seg og å få overskudd til venner. Takket være appen MemoAssist slipper nå gutten med en ADD-diagnose å bruke energi på å huske og holde oversikt.

– Han er rett og slett blitt en helt ny gutt. Han har nå fått selvtillit og har overskudd til venner. Mathias har rett og slett vokst veldig og tar mer ansvar, sier moren, Catharina Levang. Hun smiler og ser bort på gutten sin som gliser bredt tilbake.

– Det er litt kult og veldig bra å slippe å gå rundt å huske alle ting, sier Mathias. Han viser og forklarer hvordan han blir varslet med lyd, tekst og et unikt bilde av akkurat den medisinen han skal ta.

Slipper uro og føler mestring

– Vi ante at denne mobilappen kunne være nyttig for Mathias, men at det skulle bli en så stor suksess, hadde vi ikke trodd. For Mathias har det alltid vært viktig å huske og ha oversikt. Han brukte mye energi på akkurat det som var vanskelig for ham. Nå har han fått et hjelpemiddel som gjør at han kan slippe dette, og i stedet føle at han mestrer, sier mor.

Mathias ser opp på moren sin med et fornøyd smil. Moren smiler omsorgsfullt tilbake

Appen minner ham på når han skal ta medisiner, når det er håndballtrening, når han skal lade mobilen – vanlige hverdagslige ting. Mathias har fått et hjelpemiddel han stoler på. Han kan slippe uroen og redselen for å glemme. Det har gitt ham ny selvtillit.

MemoAssist er en app som lastes ned på smarttelefonen eller nettbrettet. Appen visualiserer strukturen kronologisk og støtter gjennomføringen av aktiviteter (se egen omtale side 20). Både foreldre og lærere kan legge inn beskjeder og meldinger. Mor roser både skole, NAV og lokal prosjektleder Birgitte Holmene for god støtte.

Engasjerte lærere er nøkkelen til suksess

Skolen har vært sentral i utprøvingen av appen og har vært en viktig faktor for suksessen. De tre lærerne Astrid Wegge, Petter Furvann og Ida Myklebust har sammen med inspektør Anne Marie Jacobsen stått på for at Mathias og to andre elever i prosjektet skal få nytte av hjelpemiddelet. Lærerne kan legge inn varsler og meldinger direkte på elevenes mobiltelefoner.

– Det har vært viktig at vi ikke legger inn for mye – da forsvinner hensikten. Det er ofte små meldinger utover timeplanen som kan være påminnelser for Mathias, forklarer Furvann. Skolen kunne også tenkt seg å prøve ut mer, legge inn lekser og hatt bedre tid til å samarbeide om hvordan de kan utnytte teknologien, men ressurser har så langt begrenset dette.

– I klassen har dette blitt godt mottatt. Det er full åpenhet, og ingen lar seg forstyrre av noen pipelyder innimellom, sier Myklebust. Lærerne er samstemte i at de ikke hadde sett for seg at et så pass enkelt tiltak skulle få sosiale konsekvenser. – Det har vært moro å se den tryggheten Mathias har fått og hvordan han nå deltar sosialt på en helt annen måte, sier lærer Astrid Wegge.

Mathias viser fram mobiltelefonen. Han står i midten med fire lærere og moren rundt seg

Tekst og foto: Sveinung Wiig Andersen

Side 12 av 25