StatpedMagasinet 2–2016

Smart med smartklokke

Martin liggende på asfalten mens han viser fram smartklokken på armen hans

En ny digital smartklokke gjør at Martin får bedre oversikt og struktur i skolehverdagen. Allmenn tilgjengelig teknologi er nå blitt et viktig og smart hjelpemiddel for den teknologiinteresserte gutten.

Martin (12) ser stolt ned på den lyseblå klokka. – Gøy! sier han og viser oss hvordan klokka gir jevnlige påminnelser og alarmer. Det er stas å ha fått et hjelpemiddel som ikke er «spesielt» eller virker stigmatiserende, men som de andre i klassen er nysgjerrig på og som gir litt status. Noen tusenlapper var det som skulle til for å få et enkelt, men funksjonelt verktøy.

Viktigst er kanskje at klokka er blitt en nyttig hjelp for Martin som både har en ADHD og en FAS-diagnose (føtalt alkoholsyndrom). Klokka sitter fast på armen og er ikke så lett å legge igjen. Den gir ham jevnlige påminnelser som skaper forutsigbarhet. Martin har hatt store konsentrasjonsproblemer og kunne bli både sint og krevende, når det ble endringer eller uoversiktlig.

Glemmer tid og sted

– I friminuttene kan Martin fortsatt glemme alt og miste oversikt over tid og sted. Når det nærmere seg ny time, får han en alarm som forbereder ham på at «nå er friminuttet snart over». Slike små detaljer er svært viktig for at Martin ikke skal bli frustrert, sier fostermor Inger Wedvik. Hun legger ikke skjul på at Martin har vært utfordrende både hjemme og på skolen. Hun roser innsatsen til assistenten som har vært grunnleggende viktig for at Martin fungerer så godt.

Martin i midten flankert av fosterforeldrene

– Assistenten er Martins fotfeste på skolen. Hun passer på alle disse små praktiske tingene, som at han får mat, at han får med seg bøker – alle disse småtingene som gjør at Martin opplever trygghet og forutsigbarhet. Hun har gjort alt som må gjøres for å legge til rette for læring. Når hun er borte, flyter det, sier Wedvik. Nå ser de mulighetene den digitale klokka gir. Et viktig hjelpemiddel som støtter opp om det samme – faste rammer. Martin liker seg på skolen. Hverdagen er bedre enn ferier. Da er det fast struktur. Han er flink i både norsk og faktakunnskap, men blir fortvilet over at han ødelegger for seg selv ved å bli sint og frustrert når han mister oversikten.

Blir en ressurs med teknologi

– I starten var vi litt spente på om smartklokka ville forstyrre Martin. Med en forsiktig begynnelse med ikke for mange påminnelser og alarmer går dette kjempefint, sier Wedvik.

– Vi har prøvd alt, men teknologi er det han mestrer. På pc-en og med teknologisk utstyr blir han plutselig en som kan hjelpe de andre og er en ressurs. En smartklokke var rett og slett midt i blinken. Vi har prøvd ut mobil og sendt meldinger, men den er lett å glemme og overse. En klokke på armen som gir meldinger og varsler, er noe helt annet. På skolen er nettbrett og pc viktige arbeidsredskaper for Martin.

Nå er fosterforeldrene spente på å utvide bruken også på hjemmearenaen og ta i bruk muligheten for at familie og venner kan sende meldinger og varsler på klokka. Motivasjonen hans er i alle fall åpenbar når det gjelder både dette hjelpemiddelet og teknologi generelt, og vi tror det kan ligge enda flere spennende muligheter foran oss. Det avgjørende er at vi rundt Martin våger å ta dette i bruk og tør å bevege oss inn i denne teknologiske verdenen, sier mor med et glimt i øyet.

Tekst: Sveinung Wiig Andersen

Side 9 av 25