StatpedMagasinet 3–2016

Når klasserommet blir virtuelt

Klasserommet på Groruddalen skole kan se ut som det er tatt ut av en Science Fiction-film, men det er høyst reelt og en helt vanlig skolehverdag. Virtuell virkelighet (Virtual Reality) og VR-briller er blitt en del av verktøyene for å variere og tilpasse undervisningen.

Det er dobbeltime i norsk i 9. klasse på Groruddalen skole. Klassen har utfordringer knyttet til konsentrasjon, motivasjon og lese- og skrivevansker. Temaet er fortellende tekst og skildring.

– I dag skal vi vandre litt ut i verden og bruke 3D-briller for å få noen opplevelser vi kan beskrive. Ta opp mobilene deres, koble dere på nettverket og monter telefonen på VR-brillene, beordrer lærer Adrian Talleraas. Det smiles og fikles noen minutter før alle er klare. Ingen tvil om at gjengen er motivert – dette er gøy.

Wow!

Ungdom med VR-briller

– Hvor vil dere dra? spør læreren. Forslagene på eksotiske steder er mange. Læreren ber dem gå inn på Google Street View og klikke på 3D-ikonet. Etter kort tid sirkler hodene rundt i klasserommet med VR-briller i papp påmontert. «Wow». «Kult». «Amazing». Nye smil og trillende latter. Det beskrives og skrives. Noen vandrer gatelangs på Manhattan, andre svømmer blant korallrev på Maldivene og noen går over Golden Gate Bridge.

Tekstene blir mange og lange. En av elevene er i den virtuelle verden og beskriver – den andre noterer. I den siste delen av timen skal tekstene bearbeides. To og to jobber ivrig med å gjenskape de virtuelle opplevelsene med ord. Språktrening, begrepstrening, sosial trening – alt er med når VR-briller tas i bruk i klassen.

– Det begynte som et eksperiment, men er blitt en viktig måte å variere undervisning på. Muligheten til å bevege seg litt ut av klasserommet i virtuell forstand, var det som tente meg, forteller lærer Talleraas. Skolen brukte 600 kroner på et klassesett med Cardboard (3D-briller) i papp, så inngangsbilletten til å prøve ut ny teknologi ble derfor lav.

Sterke og visuelle opplevelser

– De fleste lærere tror at det blir komplett kaos når du slipper elevene løs med mobiltelefoner. Det er feil. De er kjempeflinke til å bruke dem kontrollert. Klarer vi å oppnå 90 prosent konsentrasjon i klasserommet med VR og mobil, har vi allerede oppnådd mer enn det vi har til vanlig. Elevene får noen sterke opplevelser som er et ypperlig utgangspunkt for læring, sier den kreative læreren.

Men blir dette mer enn bare moro og artig? Talleraas er ikke tvil om at dette er nyttig på flere måter. – I dag så jeg at flere av dem som vanligvis ikke produserer mer enn noen linjer med tekst, skrev mye mer enn jeg noen gang har sett. Den visuelle støtten og den unike, tette og konkrete opplevelsen VR gir, tror jeg er noe av årsaken. Noen har stor nytte av det veldig konkrete og visuelle – du deltar og er til stede. Det blir en mye mer direkte input, sier Talleraas.

Mer tekst og rikere språk

Han ser helt konkret at det gir resultater i form av mer tekstproduksjon, et rikere språk og at en del elever utvider ordforråd og begreper. Han peker også på at det er god sosial trening å jobbe sammen om beskrivelser på denne måten.

– Min erfaring er at det også blir læringsutbytte av dette. Elevene husker detaljer fra de stedene de har besøkt enten det er geografiske steder eller vandring i verdensrommet. De får god språktrening og begrepstrening.

Motivasjonsfaktoren og det å skape variasjon er kanskje de viktigste argumentene for å bruke dette. Mange elever i klassen sliter med motivasjon og konsentrasjon. – Det er ingen tvil om at jeg får med meg flere elever i disse timene enn jeg gjør til vanlig, sier Talleraas.

I tillegg til Google Street View der du kan bevege deg på steder over hele verden, bruker Talleraas også Google Expeditions appen, som også er ekspedisjoner til en rekke kjente steder. Han har også brukt Titans of Space som er en app for å kunne se og oppleve verdensrommet (se egen omtale side 27). Han bruker også en del VR-apper for å illustrere fysikktemaer og har også brukt VR-apper som spill og fortellinger som utgangspunkt for språk- og skrivetrening.

Tekst: Sveinung Wiig Andersen

Side 12 av 31