Barnehagen er et viktig sted for utvikling, lek og læring hos alle barn. I barnehagen kan barn som trenger hjelp og støtte, oppdages tidlig, og god tilrettelegging kan settes inn raskt.
Når barn skal lære ASK for å kommunisere og kunne bruke det for å utvikle kunnskap og lære ferdigheter, er det behov for tilrettelegging på flere områder.
Aktivitet og deltakelse i barnehage er avhengig av at omgivelsene tilrettelegger for utvikling og læring ut fra barnets forutsetninger.
I Norge går de fleste barn i barnehagen før skolestart. Dette gjelder også for barn med synshemming. Personalet har derfor en viktig rolle i å skape gode og trygge rammer for å fremme utvikling og læring.
ADHD og tidlig innsats
Autisme og inkludering i barnehagen
Flerspråklighet og tilrettelegging i barnehagen
Matematikk i barnehagen
Multifunksjonshemming i barnehagen
Stamming i barnehagealder
Tidlig innsats
Synstap i barnehagealder
Barnehage
Tilrettelegging ved lese- og skrivevansker
Tourettes i barnehagen
Rettigheter
Uttalevansker kan være et barns primære vanske, men også opptre som en del av en større språkvanske.
Utviklingsmessige språkforstyrrelser er medfødt og de opptrer tidlig i utviklingen, uten at man finner er klar årsak til vanskene.
Barn som har fått en ervervet hjerneskade er som regel raskt tilbake i barnehage. Små barns viktigste rehabiliteringsarenaer er i hjemmet og i barnehagen og gode tilpasninger er helt nødvendig.
Et barn med synshemming trenger å få oversikt over omgivelsene i barnehagen. Da er det nødvendig med orden, struktur og en plan for aktivitetene.
Statped kan gi strakstilbud ved nyoppdagete funksjonsnedsettelser hos barn, unge og voksne. Dette er tilbud til brukere, foreldre og eventuelt samarbeidspartnere.
Lurer du på noe om utfordringer med å lære?
ALLE kan ta kontakt med Statpeds rådgiverteam.