Fra kaos til kontroll med smartklokker

Fra kaos til kontroll med smartklokker

For elever som sliter med struktur og det å huske ting, kan en smartklokke være en smart idé. Se video fra erfaringene i Kongsberg kommune.

Fakta om video

Kategori: Ervervet hjerneskade, Sammensatte lærevansker, Utviklingshemming, Autismespekter, AD/HD, Småtrinnet (1.-4.), Mellomtrinnet (5.-7.), Ungdomstrinnet, Videregående, Filmer (video), Erfaringsfilmer, Struktur, Teknologierfaringer, Pedagogisk bruk av teknologi

Språk: Norsk

En diskre dirring og en melding direkte på armen; Snart norsktime. Huske å ta tablett. Fem minutter til friminutt. Dette er den enkle og konkrete hjelpen som kan utgjøre en forskjell og gjøre dagen mer oversiktlig og forutsigbar for en elev med behov for struktur.

I Kongsberg kommune gjør de erfaringer med bruk av smartklokker overfor elever som har ekstra behov for påminnelser og forutsigbarhet. Ved hjelp av kalenderfunksjonen og varslinger i smartklokkene får elever med ADHD eller konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker en melding direkte på armen. En enkel og diskret hjelp til å huske ting, være forberedt på det som skal skje og klare å strukturere seg bedre.

Både foreldre, lærere og de rundt har tilgang til elevens kalender og kan legge inn meldinger og påminnelser. Fordelen med smartklokken er at den sitter på armen og ikke kan rotes bort, glemmes hjemme, slik et nettbrett eller en smarttelefon kan.

Foreldrene er særlig opptatt av at denne typen hverdagsteknologi ikke virker stigmatiserende og er en diskret måte å hjelpe barna til bedre struktur og kontroll i hverdagen.

Det jobbes nå videre med å utvikle en løsning som kan gi visuelle meldinger i form av bilder eller pictogrammer for elever som vil ha nytte av visuell støtte.

Erfaringene fra Kongsberg ble presentert på SPOT 2016 i seminaret "Fra kaos til kontroll med smartklokker".

Les mer om hvordan du kan bruke Apple Watch for elever med oppmerksomhets- og konsentrasjonsvansker.