Kartlegging må tilpasses kompetansen som finnes lokalt og hva som er gjort før pedagogisk-psykologisk tjeneste kan sende søknad til Statped om oppfølging. Kartlegging fra Statpeds side blir gjort ved behov. Det blir gjennomført i samarbeid med ASK-brukers nærmiljø eller som ledd i kompetanseheving i kommunen.
Mål med ASK-kartlegging
- Å bestemme de funksjonelle kommunikasjonsbehovene til elever med lite eller ingen tale
- Å øke eller opprettholde elevens muligheter for deltakelse
- Å overvåke endringer hos eleven
- Å måle og evaluere effekter av igangsatte tiltak
ASK-kartlegging omfatter
- Vurdere kommunikasjonsform (håndtegn, grafiske symboler eller taktile tegn)
- Kompleksitet på ASK-løsningene
- Betjene eventuelle kommunikasjonsmidler
- Hvordan hjelpe miljøet rundt eleven med behov for ASK slik at hun/han raskest mulig kommer i gang med å bruke sin ASK-løsning