Her kan du se opptakene fra fagdagen som ble avholdt 18.oktober 2023
Svein Harald Nygård, avdelingsleder for avdeling alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK), Statped
Skillet mellom tale og språk er et fundament for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Talen er den fysiske produksjonen av ord med talelyder. Språk kan realiseres i flere andre modaliteter, blant annet i håndtegn, grafiske symboler og skrift. Det gir individer mulighet for å bruke språk, selv om de har lite eller ingen forståelig tale. Om ulike former for ASK skal karakteriseres som språk, er et spørsmål om i hvilken grad de kan fylle de funksjonene tale har i menneskelig samhandling.
Stephen von Tetzchner, Professor Emeritus, Universitetet i Oslo
I dette innlegget stiller Kristian Emil Kristoffersen spørsmål ved hvilken status ASK har som kommunikasjonsmiddel i det norske samfunnet. Han tar utgangspunkt i FN`s bærekraftmål nummer 10 (redusere ulikhet) og drøfter han om argumentene for å ikke innlemme ASK i den norske språkloven er vektige nok.
Han sier: "Det at naturlige språk og ASK begge har det til felles at de brukes i kommunikasjon mellom mennesker er så grunnleggende at man burde tenke at det var et godt nok argument for å innlemme ASK i språkloven."
Kristian Emil Kristoffersen, direktør på Frambu, senter for sjeldne funksjonshemminger
Siv Hillesøy, seniorrådgiver, Statped
Tenk hvilke muligheter barnet får når det kan uttrykke seg i setninger framfor ettordsytringer. Hvordan kan vi støtte språkutviklingen fra ettordsytringer til setninger hos barn som bruker ASK? Dette innlegget vil gi et innblikk i elementer som bør inngå i strukturert språkoppbygging.
Gro Narten Markestad, seniorrådgiver i Statped
Kristine Stadskleiv er førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo.
Nina Høeg og Nina Helen Erikstad jobber som logopeder og seniorrådgivere ved avdeling for ervervet hjerneskade i Statped. De har begge erfaring fra arbeid med voksne med afasi, det vil si språkvansker etter en sykdom eller skade i hjernen. I innlegget sitt vil de forklare hva afasi er og hvordan mennesker med afasi ha nytte av ulike former for alternativ og supplerende kommunikasjon.
Signhild Skogdal er førsteamanuensis ved UiT Norges Arktiske universitet.
Hva er viktig når det gjelder intenvensjoner og metodikk? Hvordan oppnå funksjonell kommunikasjon med ASK når barn og elever med autisme har lite eller manglende talespråk? Hvilken uttrykksform skal man velge og når bør man starte med ASK? I innlegget vil vi svare ut noen av spørsmålene og problemstillingene vi støter på når personer med autisme skal lære å kommunisere med alternative kommunikasjonsformer, og bruke ASK i fellesskapet. Vi vil vise til både forskning- og erfaringsbasert kunnskap.
Anita Sande og Siw Askheim, seniorrådgivere i Statped
Innlegget vårt er en casepresentasjon, og tittelen er hentet fra en konfirmasjonstale skrevet av eleven vi presenterer. Vi vil snakke om hvordan vi i sammen med laget rundt eleven har jobbet for å hente fram og synliggjøre det eleven mestrer. Vi vil belyse at kommunikative mål må omhandle det vi gjør her og nå, men de må også være ambisiøse og peke fremover. I tillegg vil vi løfte fram betydningen av å ha en heiagjeng!
Sølvi Ellefsen og Anne-Merete Kleppenes, seniorrådgiver i Statped
Kari Aarvik, seniorrådgiver i Statped
Camilla Heimstad-Bergseng jobber ved Universitetet i Sørøst- Norge (USN). Hennes bakgrunn er fra barnehagefeltet der hun har jobbet med ASK i det allmennpedagogiske tilbudet for alle barn. Fra dette arbeidet vil hun legge frem praksisnære beskrivelser av å ruste et alternativ og supplerende språkmiljø for alle, både fra et organisatorisk og praktisk perspektiv. Hun vil også trekke noen paralleller til pågående forskning og undersøkelser, hvilken betydning og effekt kan det se ut som et språkmiljø med ASK for alle kan gi?
Jørn Østvik, førsteamanuensis i helsevitenskap, ved Institutt for psykisk helse, NTNU
Anne Moen, Bjørg Sissel Hoëm og Anne-Merete Kleppenes, seniorrådgiver i Statped