Litterære opplevelser
Litt større barn
I løpet av barnets andre leveår snakker de i et-ords-ytringer om «sin verden». Ord som mamma, pappa, hei og ha det er viktige for dem. Når barn har lært ca. 50 ord begynner de å sette disse sammen i små setninger og derfor må bøker også inneholde små setninger. Barna liker å tulle og tøyse, og de utforsker verden gjennom grovmotorisk lek og aktivitet ute og inne. Fortsatt er pekebøker, bildebøker og klaffebøker ofte spennende og gode.
Minsten
Fire 2 åringer og en pedagog leste boken «Minsten». Pedagogen hadde kopiert boken og satt inn noen meningsbærende grafiske symboler på hvert sideoppslag. Barna og pedagogen satt på gulvet, barna fikk fritt delta, de tuslet litt rundt og satt seg ned rundt pedagogen.
Pedagogen leste teksten, pekte på de grafiske symbolene og gjorde håndtegn. Barna imiterte håndtegnene, og var særlig oppmerksomme på bevegelsene til pedagogen. Når hun sa «kose» og la armene rundt kroppen sin og vugget litt fra side til side, imiterte barna. Når hun sa «kanin» og viste håndtegnet KANIN, var det et barn som svarte med å si KANIN med håndtegn. «Ja, kanin», sa pedagogen, «kose som en kanin».
Et av barna satt ved siden og pekte på noen av symbolene på tematavlen. Det ble dialog mellom pedagogen og barna. Hun svarte på deres innspill ved å peke på et grafisk symbol eller bruke håndtegn, samtidig som hun snakket med barna.
Da boken var ferdig, tok et av barna boken opp og ga den til pedagogen med et forventningsfullt blikk. Da sa pedagogen «vil du lese en gang til?», og viste håndtegnet for MER. Da smilte barnet og klappet i hendene. Pedagogen imiterte barnet og klappet med. De andre barna rundt klappet og rettet oppmerksomheten mot boken igjen.
Deretter blir rim, regler og gjentagelser viktig. Barna liker dette! De kan også følge mer med på korte historier og eventyr med illustrasjoner. Barnas tålmodighet vil variere mye, så det må man ta hensyn til.
Dette kan du vektlegge
Du kan tilby barna bøker med innhold som de kjenner igjen. De kan handle om å krabbe, klatre og løpe. Legg vekt på å finne bøker som handler om aktiviteter og med historier barna kan prøve ut, og som kan stimulere deres mestringsfølelse. Vektlegg å stimulere humor, nysgjerrighet og gjetting. Følelser kan også være et godt tema!
Barna trenger fortsatt at du bruker bøker med klare bilder og gode kontraster. Du kan gjerne ha bøker som har litt mer tekst. Teksten kan gjerne være repeterende. Korte, enkle setninger om barn som gjør noe, dyr som gjør noe, eller kjente objekter fra barnets omgivelser er fine utgangspunkt.
Tilby mange ulike rim og regle-bøker. Klaffebøker er som regel populært og aktiviserende for barnet. Det samme med eventyrbøker med korte eventyr. På dette alderstrinnet er illustrasjonene fortsatt viktige. Det er mange billedbøker som kan leses for denne aldersgruppen selv om ungenes tålmodighet varierer! Vektlegg å finne bøker som handler om det som barnet er interessert i, og som det kjenner igjen.
Lev deg inn i fortellingene, og støtt det du sier med barnets kommunikasjonsform, eller -former.
Side 8 av 12
Ord å vektlegge å bruke grafiske symboler eller håndtegn til
Utvid din egen ordbank gjennom å utvide det du kan si med håndtegn, og lag klar grefaiske symbol som du kan bruke uavhengig av hvilken bok du leser. For å stimulere til at barnet skal uttrykke flerordssetninger, må du sette ordene sammen til setninger, enten du pekeprater med grafiske symboler, eller du bruker håndtegn.
Handlingsord: blade, lese, stoppe, mer, ferdig, tenke
Kommentere: stor, liten, først, sist, rime, samme, fin, ekkel
Følelsesord: glad, lei, blid, sint,
Spørre: hvorfor