Veileder i skriveutvikling
Trinn 3 Bokstaver i rekke
Håndskrevne eller typede rekker av bokstaver, ikke gruppert i ord.
Eksempler med tastatur: ttttttkshpppns
Personer på dette nivået er fortsatt begynnende skrivere og trenger daglige muligheter til å skrive. Når de skriver, må vi støtte de gjennom å tilskrive mening og anta kompetanse knyttet til det arbeidet de gjør. Og for å hjelpe dem med å gå til nivå 4, skal vi sørge for at de blir oppmerksomme på mellomrom i skrift.
Vi skriver DAGLIG av reelle/virkelige grunner:
- Vi skriver til personen, for eksempel hva vi skal gjøre i dag. Vi har et fokus på å modellere bruk av mellomrom når vi skriver setninger.
- Vi skriver sammen med personen f.eks. tekstskaping, også her har vi fokus på å modellere bruk av mellomrom i teksten.
- Personen får skrive selv, og personer som bruker tastatur/alfabettavler må få tilgang til mellomromstast. Vi fortsetter å tilskrive mening til det de skriver hvis de ikke gjør det selv.
Personen er på dette nivå om han vet forskjell på tekst og bilde.
Side 5 av 26