Veileder i skriveutvikling
Trinn 5 Et gjenkjennelig ord
Bokstaver i rekke gruppert i «ord" (dvs. med mellomrom mellom minst to grupper bokstaver) men uten forståelige ord.
Eksempel med tastatur: iLCR6a iLKVKC CPRSB WRKe BRKe
Personer på dette nivået er fortsatt tidlige/emergent skrivere. De trenger fokus på lesing og skriving og også daglige muligheter til å skrive. Når de skriver, må vi ha fokuset på å tilskrive mening og anta kompetanse. Vi kan gi de erfaringer med at vi tenker på (snakker høyt om) ord og bokstaver når vi skriver.
Vi skriver DAGLIG av reelle/virkelige grunner:
- Vi skriver til personen, f.eks. dagens aktiviteter; sørg for at du modellerer ved å bruke noen kjerneord og noen høyfrekvente ord (som navnene deres) og modeller gjennom å tenke høyt om første lyden i ord
- I aktiviteter som å skrive sammen med personen, f.eks. PCW*; la de få dele opp setningene sine selv
- Legg til rette for å skrive selv, dvs. individuell skriving der de "skribler" med alfabetet og mellomromstasten - og vi har fokuset på hva de «skriver» (mening)
Om personen bruker flip-chart eller alfabettavle – pass på at det er med et symbol for mellomrom
I tillegg legger vi til rette for gode skriftspråklige aktiviteter som:
- Gjentatt høytlesing av bøker
- Vi peker på ord i bøker som vi leser
- Bruk av digitale bøker som fremhever tekst ord for ord
- Tilfeldig og eksplisitt fokus på bokstaver og lyder
- Vi introduser førstelyd i ord og ord som rimer
- Har uavhengig tilgang til mange og ulike bøker i rommet
Alfabettavle i papir/papp eller elektronisk tastatur f.eks. på tastatur på skjerm eller ASK-system må ha et symbol for mellomrom.
Side 7 av 26