Veileder i skriveutvikling
Trinn 6 To til tre forskjellig ord
To eller tre forskjellige forståelige ord innebygd i en rekke, atskilt med mellomrom, eller i et listeformat.
Ord som består av enkeltbokstaver (i, å,) må være atskilt med mellomrom for å telle som et forståelig ord.
Eks.: mamma pappa eskil
Når vi har kommet til dette nivået er personen en tidlig konvensjonell leser og skriver og bør nå få konvensjonell lese- og skriveopplæring i tillegg til fortsatt tilrettelegging for daglig å skrive av reelle grunner.
Vi skriver DAGLIG av reelle/virkelige grunner:
- Når vi skriver til eller for personen, legger vi vekt på å modellere strategier som ordbanken og/eller staving.
- Selvstendig skriving bør tilrettelegges med en-sides alfabetoppsett, for eksempel et vanlig tastatur/digitalt tastatur.
- Starte opp med modellering av skriving og starte for eksempel med fokus på å skrive «en god setning».
- Mange på dette nivået kan de fleste bokstaver, det meste av tiden, og burde ha tilgang til et helt tastatur.
- Hvis et ord skrives gjentatte ganger, teller det bare som et ord.
- Mellomrom er ikke et krav.
- Bruk skjønn om et ord er forståelig.
- Bilde/tegning som følger med prøven kan brukes for å støtte tolkingen.
- Ekstra informasjon, for eksempel fra en voksen som "oversetter" med bakgrunn i kjennskap kan ikke gis.
Side 8 av 26