Veileder i skriveutvikling
Trinn 14 Tre eller flere sammenhengende avsnitt med minst tre sammenhengende setninger i hver
Organisert skriving med et sammenhengende hovedemne og minst tre sammenhengende underavsnitt (delemner eller historiedeler), med minst [tre] setninger som utdyper betydningen av hver.
Personer på dette nivået er fortsatt å regne som tidlige lesere og skrivere og trenger fortsatt fokus på systematisk lese- og skriveopplæring. De må ha muligheter til å skrive daglig – og av virkelige grunner.
Vi skriver DAGLIG av reelle/virkelige grunner:
• Mini-leksjoner med fokus på å utvide personens skriving som å skrive en informasjonstekst, bruk av visuelle markører som «begynnelse, innhold, slutt» eller «hva, hvem, hvordan og hvorfor» eller lignende
Skriv hver dag
- Med modellering
- Om ulike tema Med ulike utgangspunkt (bilde, fantasy, pensum, erfaringer)
- Med ulike mål (starte, skrive i gruppe, skrive alene, tankekart)
- Skal lære at tekster utvikles over tid, blir ikke alltid ferdig første dag
- Lære å skrive ulike typer tekster som en forlengelse av det som er lært før (f.eks «Konjunksjoner»)
- Hver lager en sjekkliste over hva er lurt å huske på når jeg skriver (stor bokstav, punktum…)
- Innfør «Forfatterstol» eller lignende for å dele hva personen har skrevet.
I tillegg legger vi til rette for gode skriftspråklige aktiviteter som å:
- Fortsatt et fokus på leseforståelsesstrategier
- Gi tilgang til mange ulike bøker på eller under personens leseforståelsesesnivå
- Bruk av ordvegg
- Aktiviteter med å konstruere/lage ord
Prøv ut ordbank eller programvare for ord-prediksjon.
Side 16 av 26