Diamanten skole for elever med døvblindhet
Diamanten skole for elever med døvblindhet er en grunnskole og videregående skole for elever med medfødt døvblindhet. Skolen har skolefritidsordning som følger skoletidsplanen.
Artikkel
Oppdatert: 28.12.2023
Last nedSkolens tilbud er for elever i grunn- og videregående skole som på grunn av sin medfødte døvblindhet har behov for taktil tilnærming i sin opplæring. Elevene får undervisning i og på ulike alternative og supplerende kommunikasjonsformer.
Når læring blir taktil
Når læring blir taktil
På Diamanten skole i Oslo er utgangspunktet for pedagogikk og læring annerledes.
Diamanten skole for elever med døvblindhet er en del av det statlige spesialpedagogiske opplæringstilbudet som skal bidra til at barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov gis mulighet til å være aktive deltagere i egen læring og utvikling. Den tjenesten som gis til elevene ved skolen, er forankret i Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa (opplæringsloven) I kapittel 5 Spesialundervisning, §5-1 som gir rett til spesialundervisning (Lovdata, 1998).
Skolen gir undervisning på grunnskole- og videregående nivå etter § 5.1, §§ 2.14/ 3.10 for elever med døvblindhet og med et spesielt fokus på kroppsligtaktil kommunikasjon.
Skolens felles verdigrunnlag tar utgangspunkt i et mangfoldperspektiv. I det store mangfoldet har denne elevgruppen knapt hørbare stemmer. Skolen skal skape betingelser som gjør elevene handlekraftige og robuste på deres egen måte med deres egen stemme. Skolen har som mål å være en inkluderende arena, hvor det gis likeverdige muligheter. Inkludering og deltakelse er viktige satsningsområder for en kontinuerlig utvikling av selvstendighet, et godt selvbilde og god livskvalitet. Målet er at elevene skal få utvikle sine sterke sider og få mulighet til å bli den beste versjonen av seg selv.
Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPt) utarbeider sakkyndig vurdering jfr. Opplæringslovens §5-3. Ei sakkyndig vurdering skal beskrive de særskilte behovene til eleven. Vurderinga skal vise om eleven har behov for spesialundervisning, og hvilket opplæringstilbud som bør gis.
FNs barnekonvensjon vektlegger retten til å uttrykke seg og å bli hørt (artikkel 3). Vårt pedagogiske grunnsyn tar utgangspunkt i samspillspedagogisk tenkning og vektlegger å fremme barnets egen stemme.
Kommunikasjon og språk i taktil modalitet er overordnet i all vår undervisning. I tillegg brukes individuelt tilpassede alternative og supplerende kommunikasjonshjelpemidler.
Våre prinsipper er at elevene skal gis en reel opplevelse av å bli sett, bekreftet, forstått og få mulighet til å uttrykke seg med egne uttrykk, slik at de gjennom kommunikasjon med andre kan påvirke sin egen situasjon.
Alle skolens elever har kombinerte sansetap, hvor den enkeltes forutsetninger for å nyttiggjøre seg eventuelle syns- og hørselsrest i stor grad vil variere. Behovene hos den enkelte elev vil være svært forskjellige i en opplæringssammenheng hvor en vektlegger fag og satsingsområder ulikt, ut fra sakkyndig vurdering.
Undervisningen tilpasses den enkelte elev ut fra dennes kompetanse, motivasjon, interesse, sansetapenes type og omfang og eventuelle tilleggsvansker. Med bakgrunn i en helhetlig kunnskap om elevene og lærernes spesialiserte partnerkompetanse, utvikler skolen individuelle læringsplattformer. Disse læringsplattformene er utarbeidet gjennom diagnostiserende undervisning som er utviklet i tverrfaglige team.
Skolen tar utgangspunkt i et relasjonelt perspektiv, hvor samhandling, tilknytning og tillit står sentralt. Lek, samhandling, nærhet, hengivenhet, utforsking og kategorisering er sentrale elementer for å utvikle kommunikasjon. En relasjonell forståelse legger til grunn at opplæringen må tilpasses elevene slik at samspillet fungerer bedre og gir vekstbetingelser.
Skolens elever har kombinerte sansetap, og den kroppslig og taktile modaliteten er derfor hovedkanalen i tilknytning til læring, informasjonstilegnelse, kommunikasjon, orientering og mobilitet.
Læreplanen
Læreplanen Fagfornyelsen (2020) har tre overordnede tverrfaglige tema. Skolen har ambisjon om at de tre tverrfaglige temaene skal være gjennomgående i undervisningen.
Folkehelse og livsmestring
Skolen har ambisjon om
- At eleven skal bli så selvstendig som mulig i sitt liv
- At eleven skal opparbeide og beholde god helse
- At eleven skal oppleve egenmestring og egenverdi
- At eleven skal mestre overganger i dagliglivet
- At eleven skal mestre selvregulering og mestre stress i kritiske faser og overganger i livet, slik som
- Endringer i boforhold
- Endring i nære nettverk/familie
- Endring i personalgrupper
Demokrati og medborgerskap
Skolen har ambisjon om
- At eleven skal ha en viktig stemme i demokratiet
- At eleven skal bidra med sin kunnskap inn i og om velferdssamfunnet
- At elevene skal bli kjent med og lære ferdigheter de kan nyttiggjøre seg resten av livet
- At eleven skal få kjennskap til og kunnskap om viktige institusjoner i storsamfunnet (lege, sykehus, ulike bygninger knyttet til trossamfunn, bibliotek, konsertarenaer med mer).
Bærekraftig utvikling
Skolen har ambisjon om at elevene skal forstå bærekraftig utvikling ut fra sin omverdensforståelse. Dette handler om å delta i praktiske gjøremål som knytter seg til bærekraftig utvikling.
Skådalen skole for døvblindfødte ble i 1980 opprettet på Skådalen kompetansesenter. Våren 2020 ble skolen flyttet fra Skådalen til Oppsal, og skolen fikk nytt navn: Diamanten skole for elever med døvblindhet.
Navnet Diamanten har sin opprinnelse i utviklingsteorien i det analytiske verktøyet «Utviklingsprofilen», der den overordnede modellen, som er utformet som en diamantformet rombe, har fått navnet Diamanten. Modellen Diamanten fokuserer spesielt på de relasjonelle forutsetninger for at personer med medfødt døvblindhet kan utvikle kommunikativ handlekraft/agens.
Utviklingsprofilen er utarbeidet av spesialpsykolog Anne Varran Nafstad, Statped og tale-hørepedagog Inger Bøgh Rødbroe, tidligere leder av Videnscenter for Døvblindfødte i Danmark. Begge to har i mange år vært, og er fortsatt høyt anerkjente og dyktige fagpersoner innenfor fagfeltet døvblindhet.
Utviklingsprofilen og modellen Diamanten er grunnleggende verktøy i utvikling av elevenes kommunikative relasjoner, deres kommunikativ kompetanse og i all språkutvikling. Disse modellene har gjennom mange år vært, og er fortsatt svært viktige verktøy i undervisningen av elever med medfødt døvblindhet på Diamanten skole for elever med døvblindhet.
Les mer om Utviklingsprofilen og modellen Diamanten her:
- Anne Nafstad, N og Inger Rødbroe, DK: Utviklingsprofilen
Kan lastes ned gratis (PDF) her: indd (nordicwelfare.org) - Nafstad, Anne Varran og Røbroe, Inger Bøgh:
- Kommunikative Relationer (2013) ISBN 978-87-92574-29-9 Kommunikative relasjoner i engelsk versjon kan lastes ned gratis (PDF), eller bestilles på dansk fra Materialecenteret.
Skoletidsplan
Hvem kan søke?
Tilbudet kan gis til elever i Oslo, Akershus, Buskerud, Østfold og Innlandet.
Læreplan
Skolen tar utgangspunkt i de ordinære læreplanene i Fagfornyelsen. Det utarbeides individuelle opplæringsplaner (IOP) når en elev har fått vedtak om spesialundervisning.