Diamanten skole for elever med døvblindhet
Tilrettelegging i opplæringen
Innholdet i undervisningen omfatter tidlig- og høyt spesialisert intervensjon med vekt på utvikling av kommunikasjon, muligheter til å få tilgang til informasjon, fri bevegelse, orientering og mobilitet. Undervisningen er tilrettelagt med tanke på:
- Tilrettelegging av det sosiale og fysiske miljøet
- Et profesjonelt læringsmiljø som kan fange opp elevens lavt lesbare uttrykk, bekrefte og være nysgjerrig på elevens vilje, intensjon, tanker, følelser og meninger. Dette for å styrke elevens opplevelse av seg selv, med egen handlekraft som kan påvirke sine omgivelser. Dette er barnets stemme
- Opplæring i dagliglivets ferdigheter (ADL) og utvikle selvstendighet
- Førbegynnende lese- og skriveopplæring, spatial forståelse av antall, rom og form
- Lese- og skriveopplæring som er tilpasset sansetapet (to-håndsalfabet, punktskrift)
- Undervisning som legger vekt på lek, samspill, utforsking og hengivenhet som utvikler kommunikasjon som er basert på elevens iboende uttrykk og forutsetninger
- Kroppslig, taktil nærhet og posisjonering som gir muligheter for kommunikasjon. På den måten kan eleven kjenne, oppfatte og forstå den andres nærvær og intensjon og få tilgang til gode utviklings- og læringsbetingelser.
Side 3 av 5