De fem ferdighetene utgjør grunnleggende forutsetninger for læring og utvikling i skole, arbeid og samfunnsliv. De inngår i målene for alle fag i skolen.
Kunnskapsløftet deler lesing inn i fire ferdigheter:
- Forberede, utføre og bearbeide
- Finne
- Tolke og sammenholde
- Reflektere og vurdere
De fire ferdighetene forutsetter effektiv ordavkoding og god leseforståelse. Samtidig stiller de store krav til elevens generelle språkkompetanse.
Hver ferdighet er delt i fem nivåer. Læreren vurderer elevene etter disse nivåene. Funksjonell leseferdighet er en forutsetning for å nå det høyeste nivået.
Læringsressurser
Elever med dysleksi strever med å oppnå funksjonell leseferdighet. De trenger ofte læringsressurser som kompenserer for dette. God bruk av lydbøker, digitale lærebøker og talesyntese kan bidra til at elever med lese- og skrivevansker mestrer lesing som grunnleggende ferdighet på et høyt nivå.
I tillegg til å bruke læringsressurser må læreren arbeide systematisk med å bedre elevenes leseferdigheter så lenge dette er formålstjenlig.
Du kan lese mer om tilrettelegging for elever med dysleksi knyttet til
Du kan lese mer om grunnleggende ferdigheter i læreplanverket for Kunnskapsløftet (udir.no).