Ervervet hjerneskade

En ervervet hjerneskade kan ha ulik årsak, ulik grad av alvorlighet, og ulike konsekvenser for barnet, eller den voksne.

Hos personer med en ervervet hjerneskade har hjernen tidligere hatt en normal utvikling og vært frisk.

En ervervet hjerneskade kan få konsekvenser ikke bare for barnet og personen selv, men også en hel familie, klasse og/eller et nærmiljø.

Hvilken type ervervet hjerneskade personen er påført, har mye å si for videre rehabilitering, læring og utvikling.  Hvor i hjernen skaden er, hvor alvorlig skaden er, kan være viktige indikatorer på fremgang og fremtid, men mange ulike faktorer spiller inn. De viktigste nevnes under.

Fire filmer om personer som har opplevd en skade i hjernen.

Vi får ta del i erfaringer, kunnskap og tiltak som har betydning for læring.

Statped bidrar med veiledning og rådgivning i forhold til skole og opplæring når det gjelder barn og unge som blir utsatt for en  ervervet hjerneskade.

Se introdusjon til filmene.

Hans Henrik

Da Hans Henrik begynte på videregående skole var livet på topp. Skolen, venner, trening – alt gikk på skinner. Så kollapset han på en konsert og skjønte at noe var fryktelig galt. Legene finner en stor hjernesvulst, og livet endres totalt. Skritt for skritt har Hans Henrik jobbet seg tilbake til livet og til skolen. I historien om Hans Henrik forteller han om hvor avgjørende det var for ham at skolen, lærere, elever og nettverket  rundt fulgte opp og hadde tro på han 

Se filmen om Hans Henrik

Leah

For Leah skulle et fall på sykkelen og en hjernerystelse, vise seg å bli en lang vei tilbake til hverdag og skole. Hjernerystelser er vanligvis ukompliserte for de fleste, men kan for noen føre til en mer alvorlig hjerneskade enn de fleste forbinder med hjerneskade. Fra å være ei sprudlende, blid og godt likt jente, endret alt seg. Skolen ble vanskelig, og medelever forstod ikke hva som skjedde. Leah orket ikke skolen mer og droppet ut. Sakte, men sikkert er hun på vei tilbake. I denne filmen reflekterer hun på det å oppleve endring etter skaden. Vi får ta del i hennes vei tilbake til livet og skolen. 

Se filmen om Leah

Brage

Brage elsker ekstremsport. En dag går det galt på trampolinen. Etter å ha blitt påført en alvorlig hjerneskade, ligger Brage to dager i koma. Når han våkner, begynner han sakte men sikkert på veien tilbake til skole og til aktivitetene han er så glad i.  Da skolen fikk beskjeden bestemte de seg; dette skal vi klare! Foreldrene skal ikke bekymre seg for den delen. Takket være en skole som forstod og la til rette med pauser og tilpasninger, gikk det bra. I dag driver Brage med det han elsker mest av alt; å være aktiv, og drive med idrett. 

Se filmen om Brage

Juna

Da Juna ble utsatt for et spark i hode av hest, stoppet alt opp. Hun var heldig og overlevde. For barn og unge som blir påført en hjerneskade, er det at skolen og omgivelser forstår og legger til rette for opplæringhelt avgjørende for hvordan livet blir videre. Junas historie endte godt, men hun må alltid ha med seg historien sin, og ta hensyn til den når hun skal gjøre framtidige valg. 

Se filmen om Juna

Fire filmer om personer som har opplevd en skade i hjernen.

Vi får ta del i erfaringer, kunnskap og tiltak som har betydning for læring.

Statped bidrar med veiledning og rådgivning i forhold til skole og opplæring når det gjelder barn og unge som blir utsatt for en  ervervet hjerneskade.

Se introdusjon til filmene.