Spesialpedagogisk leseopplæring – en veileder

Veilederen handler om helhetslesing – en ramme om metodiske tiltak i spesialpedagogisk lese- og skriveopplæring.

Fakta og tilgjengelighet

Kategori: Språk/tale, Lese- og skrivevansker, Dysleksi, Veiledere, Statpeds ressurser

Format: PDF

Forfatter: Oddhild Godøy og May-Britt Monsrud

Utgiver: Statped

Hensikten med veilederen er at helhetslesing som arbeidsmåte skal bli et enda bedre hjelpemiddel for lærere som underviser barn og unge med lese- og skrivevansker.

I tillegg til en praktisk beskrivelse av prinsippene for helhetslesing omhandler veilederen også temaer om leseutvikling, kartlegging, lærerens rolle i helhetslesing og sammenhengen mellom talespråk og skriftspråk. Tre eleveksempler viser hvordan helhetslesing kan anvendes i praksis.

Veilederen gir også oversikt over kartleggingsverktøy, litteratur og læringsstrategier.