Vurdering av flerspråklige elevers språkutvikling
PPT sin oppfølging og samarbeid med skolen
I vurderingene kan det være en hjelp å stille ulike hypoteser. Hypoteser er antagelser ulike lærere, foreldre, elever eller PPT har som det er verdt å undersøke nærmere. Informasjonen vi henter inn vil hjelpe oss å styrke eller svekke disse hypotesene.
Punkter til vurdering:
- Erfaringer, stryker eller vansker på førstespråket:
- Hvilke språklige erfaringer har eleven hjemmefra, i barnehage eller skole?
- Har det være opplæring på andre språk enn hjemmespråket?
- Hvordan har utviklingen vært på språk og kunnskaper?
- Er det et rimelig samsvar mellom erfaringer på førstespråket og elevens språk- og kunnskapsutvikling?
- Erfaringer, styrker eller vansker på opplæringsspråket:
- Hvor lenge har eleven gått i norskspråklig barnehage og skole?
- Har tilretteleggingen gitt god nok anledning til aktiv språk- og kunnskapslæring?
- Er det et rimelig samsvar mellom erfaringer med opplæringsspråket og elevens språk- og kunnskapsutvikling?
- Hva sier informasjon fra dialog rundt spørreskjemaet "20 spørsmål om språkferdigheter" om styrker og vansker på henholdsvis førstespråk og norsk?
- Hvis atferd eller faglig fremgang vekker bekymring, kan disse ha sammenheng med språkferdigheter?
- Hvor har eleven sine språklige styrker og utfordringer, på førstespråket og på opplæringsspråket?: språklydssystemet, setningsoppbygging, ordkunnskap, språkbruk og minnefunksjon? Hva betyr dette for hva som bør prøves ut i tilretteleggingen?
- Hva vil være viktig å undersøke i videre samarbeid med lærere, elev, hjemmet og PPT?
Side 9 av 10