Forskning er virksomhet av original karakter for å skaffe til veie ny kunnskap.
Forskningen er primært rettet mot bestemte praktiske formål eller anvendelser med betydning for Statpeds fagområder og tjenesteutøvelse.
Artikulatorisk bevisstgjøring av bokstavlydene
Doktorgradsprosjektet Anne-Cathrine Thurmann-Moe
Stammebehandling for voksne – hva hjelper hvem?
Doktorgradsprosjekt Hilda Sønsterud
Mobbing og barn med spesielle behov
Doktorgradsprosjekt Elise Øksendal
Peer-Victimization of Young Children With Developmental and Behavioral Difficulties
En artikkel av Elise Øksendal med flere
The Child In Context Intervention (CICI)
A randomized controlled trial addressing chronic symptoms of Pediatric Acquired Brain Injury
Bruk av taleteknologi
CATALISE
konsensus-studie om en felles forståelse og felles begrepsbruk om språkvansker hos barn
Læringsanalyseprosjektet
Normering og utgivelse av kartleggingsverktøyet "Differensialdiagnostisk kartlegging av språklydsvansker"
Kompetanse for inkluderende praksis i barnehage og skole
Språkstimulering for barnehagebarn som skal lære punktskrift
Taktile tankekart for elever som er blinde med ulike typer av forståelsesvansker
iPad i undervisningen – et bidrag til inkludering og deltakelse?
Kartlegging av ulike sider ved paragraf 2.6 og 5.1 (opplæring i og på tegnspråk)
Kunnskapsgrunnlag: Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)-satsingen
Gjennomføring i videregående skole blant Statpeds brukergrupper i Nord-Norge
Språklig kompetanse hos barn med leppe-, kjeve- og ganespalte
Scandcleft logopediske kartleggingen og analyse av nasalitet og artikulasjon
TOPS: Timing of Primary Surgery logopedene ser på best mulig tidspunkt for ganelukking, for å gi best tale for femåringer
Langtidsoppfølging av pasienter med leppe-kjeve-ganespalte