Peer-Victimization of Young Children With Developmental and Behavioral Difficulties

Småbarn med utviklingsvansker utsettes oftere for krenkelser og erting. Risiko for å bli utsatt for gjentatte krenkelser og erting øker i takt med hvor mange vansker barnet har. Det viser en studie av over 41 000 femåringer i Den norske mor og barn-undersøkelsen. 

Fakta og tilgjengelighet

Bilde av forsiden til Journal of Pediatric Psychology

Kategori: Sammensatte lærevansker, Nonverbale lærevansker, Utviklingshemming, Multifunksjonshemming, Autismespekter, AD/HD, Før skolealder, Artikler, Sosiale ferdigheter, Lærevansker og utviklingshemming, Mobbing

Språk: Engelsk

Forfatter: Elise Øksendal m.fl.

Utgiver: Oxford academic

Dette er én av verdens største studier av erting og krenkelser blant barn. Undersøkelsen omfatter mer enn 41 000 femåringer som deltok i Den norske mor og barn-undersøkelsen (MoBa). Blant disse hadde 18 prosent minst en vanske som ble rapportert av mor. Mor svarte også på om deres barn ble plaget eller mobbet av andre barn. Mødre som sa at deres barn ble mobbet eller plaget noen ganger eller ofte, ble inkludert i gruppen av barn som opplevde erting og krenkelser.

Studien er et samarbeid mellom forskere ved Folkehelseinstituttet, Statped og Universitetet i Oslo.
Kontaktpersonen er forsker Elise Øksendal. Hun er doktorgradsstipendiat ved avdeling for barns helse og utvikling ved Folkehelseinstituttet og seniorrådgiver i Statped (Statlig spesialpedagogisk tjeneste)

Peer-Victimization of Young Children With Developmental and Behavioral Difficulties—A Population-Based Study

I: Journal of Pediatric Psychology, volume 44, Issue 5, June 2019, pages 589-600