Balansekunst: Identitet og selvfølelse hos ungdom som har en synsnedsettelse

Undersøkelse om hvordan ungdom som har en synsnedsettelse, beskriver seg selv, og hvordan de konstruerer fortellingene om sine egne liv.

Fakta og tilgjengelighet

Logo med tekst Spesialpedagogikk

Kategori: Syn, Ungdomstrinnet, Videregående, Artikler, Bokmål, Sosiale ferdigheter, Brukerhistorier

Språk: Norsk bokmål

Format: PDF

Forfatter: Marianne Ligaard Almbakk, Knut Brandsborg og Astri Heen Wold

Utgiver: Spesialpedagogikk 03/2015

Undersøkelsen omfatter intervjuer med ni ungdommer fra 15 til 20 år.

Resultater

Ungdom med synstap er opptatt av utfordrende balanseganger – mellom å være barn og voksen eller seende og blind. De beskriver seg selv gjennom aktiviteter som de er interessert i og mestrer godt. Fokuset er det å gjøre heller enn det å være. De unge retter oppmerksomheten mot hva de kan, og ikke mot synsvanskene. Aktiviteten kan også hjelpe dem med å holde på avstand vanskelige tanker og gi dem noe å gjøre.

Forskning og utvikling

Almbakk, M.L., Wold, A.H. & Brandsborg, K. (2015). Balansekunst: Identitet og selvfølelse hos ungdom som har en synsnedsettelse. Spesialpedagogikk, nr. 3, s. 47–63.