Inkludering og deltakelse i ordinær opplæring

Et sentralt mål i norsk skole er inkludering, som innebærer at også elever med spesialpedagogiske behov skal kunne delta mest mulig i et faglig og meningsfullt klassefellesskap.

Fakta og tilgjengelighet

Kategori: Utviklingshemming, Autismespekter, Småtrinnet (1.-4.), Mellomtrinnet (5.-7.), Ungdomstrinnet, Bøker/hefter

Språk: Norsk

Pris: Gratis

Forfatter: Espen Egeberg og Finnborg Scheving

Utgiver: Statped

Det kan være til dels store forskjeller i forutsetningene til disse elevene og resten av klassen. Det kan gjøre det utfordrende med faglig felles og deltakende undervisning. I dette prosjektet ble det prøvd ut praktiske organiseringer og tilpasninger som gav mulighet for elever med utviklingshemning eller autisme å arbeide meningsfullt med felles tema og innhold, og delta i felles læringsaktiviteter i klassen. Erfaringene fra prosjektet viser mange gode muligheter for dette. Rapporten beskriver erfaringer både med praktiske muligheter og ulike utfordringer.