SL+-prosjektet er finansiert gjennom Norges forskningsråds program for forskning og innovasjon i utdanningssektoren FINNUT. Forskningsprosjektet har som målsetning å utvikle og undersøke virkningen av et digitalt språktiltak for minoritetsspråklige barnehagebarn med svake norskferdigheter. Målet er å utarbeide et pedagogisk opplegg som vil styrke barnas ordforråd og samtidig øke barnehagepersonalets kompetanse om hvordan de kan styrke ordforrådet til barnehagebarn med en minoritetsspråklig bakgrunn, i en norsk barnehagekontekst.
Språktiltaket vil bygge på en litteratursammenstilling av eksisterende internasjonal forskning, norske barnehagelæreres erfaringer med språkstimulering av barn med minoritetsspråklig bakgrunn og utprøvinger av språktiltaket i barnehagen. Når tiltaket er ferdigutviklet og prøvd ut i småskalastudier vil det gjennomføres en større studie med minoritetsspråklige barnehagebarn spredt rundt i Norge for å måle virkninger av tiltaket og få innsikt i barnas læringsprosesser.
Prosjektet eies av Institutt for spesialpedagogikk, UiO og har flere samarbeidspartnere i tillegg til Statped; bl.a Høgskulen på Vestlandet, Harvard University, Göteborgs Universitet og University of Toronto.
Prosjektperiode: 2020-2023
Prosjektleder: Professor Kari-Anne B. Næss, Uio
Kontaktperson i Statped: Marianne Klem
Les mer om prosjektet her.