Tanken er at disse elevgruppen både berører og blir berørt av det psykososiale miljøet, noe som gjør kunnskap om disse elevgruppene særlig viktig. De to første kapitlene er resultat av tekststudier, hvor det første, "Klassens psykososiale miljø", tar for seg ulike stadier av psykisk helse og hvordan læringsmiljøet på ulike måter kan påvirke slik helse. Kapittel to, "Hjerne og adferd", redegjør for sammenhengen mellom hjerne og atferd mens kapittel tre, "Eleven med epilepsi", og fire, "Eleven med ADHD", er en kobling mellom å presentere henholdsvis epilepsi og ADHD som fenomen og å diskutere disse elevgruppenes læringsmiljø sett gjennom læreres og mødres øyne (Aldri alene-prosjektet). De fire neste kapitlene er en kombinasjon av teori og didaktiske tips for tilrettelegging for et psykososialt miljø.
De fire første kapitlene er skrevet av Mirjam Harkestad Olsen, de fire neste kapitlene er skrevet av Rigmor Mikkelsen.