Oppdragsbrev S 01-18 Fremme tegnspråk setter flere tiltak i sammenheng.
1. Vi ber Statped om å utarbeide en plan for systematisk tegnspråkopplæring i barnehagen. Den skal ha status som støttemateriell og er et supplement til det som står om språk og kommunikasjon i rammeplan for barnehagen. Arbeidet skal skje i nært samarbeid med barnehagelærere og eventuelt andre fagfolk i barnehagesektor.
2. Vi ber Statped innhente kunnskapsgrunnlag knyttet til systematisk observasjon av tegnspråklig utvikling i barnehagen. På grunnlag av innhentet kunnskap, bør det gjøres en vurdering av hvordan barnehager best kan støttes ved å etablere en god praksis for tegnspråklig utvikling.
3. Vi ber Statped ta initiativ og følge opp nettverk for barnehager som har fokus på tegnspråk. Hensikten er å sikre videreutvikling av lokale tegnspråkmiljø. Vi ber om at dette sees i sammenheng med Statpeds tilsvarende arbeid og nettverk for grunnskoler.
4. Vi ber Statped utvikle støttemateriell med sikte på å gi alle barn økt kunnskap om og nysgjerrighet om tegnspråk. Hensikten er økt inkludering på kort og lang sikt, gjennom positiv holdningsskaping knyttet til tegnspråk. Materiellet skal tilpasses bruk i barnehage og SFO. Vi ber Statped også vurdere om det er behov for lignende materiell for grunnskolen.
5. Vi ber Statped om å undersøke muligheten for å få opprettet og driftet en digital delingsportal for ideer, erfaringer, materiell og læringsressurser knyttet til tegnspråkopplæring i barnehagene. Portalen bør kunne utvides til å gjelde hele utdanningsløpet.
6. Vi ber Statped vurdere hvordan Statpeds kurstilbud på nett skal utvides til å gjelde assistenter og lærere i barnehage og i videregående opplæring.
7. Vi ber Statped vurdere hvordan Statped kan tilrettelegge og utvikle etterutdanningstilbud i tegnspråk for assistenter og lærere i barnehage, grunnskole og videregående opplæring. Det forutsettes samarbeid med relevante fagmiljø UH-sektoren.
Prosjektleder: Pål Merkesdal
Les rapporten om tegnspråkopplæring i barnehage og grunnskole