Inkluderende læringsfellesskap for barn og unge med nedsatt hørsel som ikke bruker tegnspråk
Litteraturoppsummering med supplerende intervju
Hensikten med denne rapporten var å undersøke hvilken kunnskapsstatus som gjelder for tiltak som bidrar til inkluderende læringsfellesskap i grunnskolen, for barn og unge med medfødt og ervervet hørselsnedsettelse som ikke bruker tegnspråk. Spesielt ville vi se på hvordan digitale læringsverktøy og hørselsteknologi bidrar til å skape inkluderende felleskap. For å belyse dette gjennomførte vi et systematisk litteratursøk og intervjuet fire elever. Litteratursøket resulterte i 15 artikler som er oppsummert i denne rapporten. Samlet sett peker litteraturen på ulike tiltak som bidrar til inkluderende læringsfellesskap for denne elevgruppen.
Tiltakene kan deles inn i syv temaer:
- holdningsskapende arbeid
- samarbeid
- kommunikasjon
- fysisk organisering
- teknisk organisering
- skolepersonalets kompetanse
- sosial deltakelse og elevens kompetanse.
Det tematiske innholdet i litteraturoppsummeringen understøttes av elevintervjuene.