Prosjektets målsetting
Endringer i samfunnet, kunnskap fra forskning og erfaringer fra arbeid med alvorlig skolefravær har skapt behov for å utvikle eksisterende rutiner og praksis i skoler og kommuner. Igjennom et Nordisk samarbeid vil prosjektet se på hvilke felles utfordringer grunnskoleutdanningen i landene står ovenfor og jobbe for å utvikle en felles modell for bedre praksis rettet mot skolefravær. Dette prosjektet tar sikte på å forbedre eksisterende systemer og gi anbefalinger til tiltak rettet mot elever med alvorlig skolefravær.
Prosjektets faser
Prosjektet vil gå i to hovedfaser over en 36 måneders periode. I første fase vil prosjektet gi en tilstandsbeskrivelse av hvilke retningslinjer og praksis som eksisterer i de nordiske landene rettet mot skolefravær. I andre fase vil prosjektet utarbeide forslag til nye retningslinjer, tiltak og rutiner for forebygging og behandling av alvorlig skolefravær på tvers av de Nordiske landene.
Prosjektleder: Maria Sandhaug, Statped FoU
Prosjektet avsluttes i 2022.
Eksternt samarbeid: Valteri (Finnland), Århus kommune og Århus Universitet (Danmark), Magelungen (Sverige).
Finansiering: Erasmus+
Last ned rapporten nr 1 Problematic School Absenteeism -Improving Systems and Tools(pdf).
Last ned rapport nr 2 Problematic School Absenteeism – Improving Systems and Tools (pdf)