- Alle møtedeltagere må unngå bakgrunnsstøy.
- Bruk en ekstern mikrofon som er nær lydkilden for å gi best mulig lyd til elevene.
- Mange elever med nedsatt hørsel har hjelpemidler slik at de kan få direktelyd. Disse kan det være lurt å bruke når dere har digitale møter.
- Lag struktur for turtaking.
- Møtemikrofonen og kamera skal være på når du eller elevene sier noe.
- Den visuelle bakgrunnen din bør være rolig og uten blendende lys, for eksempel sitte med ryggen mot vindu, slik munnavlesning kan være til støtte. Bruk også visuelle effekter for å forsterke budskapet.
- Legg ut viktig informasjon skriftlig på læringsplattformen dere bruker, slik at ingen risikerer å «miste» noe.
- Bruk navn når du henvender deg til en elev. Da er det lettere for elevene å få oversikt.
- Vent med å begynne å snakke til videobildet er skiftet over til deg.
- Bruk gjerne chattefunksjonen i tillegg eller som støtte til videomøtene (særlig i engelskfaget).
Slik spør du elever om hvordan digital undervisning fungerer
Skal du lage undervisningsfilmer?
- Vær obs på lyssetting.
- Tekst filmene. Det kan gjøres på YouTube eller gjennom for eksempel appen Clips.
- Bruk gjerne visuelle effekter for å forsterke budskapet.